Καταστροφικές κυβερνητικές αποφάσεις για τα τραίνα

Manchester Picadilly station

Σιδηρόδρομος Πελοποννήσου: Σφοδρές αντιδράσεις για τη μετατροπή του σε ποδηλατόδρομο

20 Οκτωβρίου 2025

Το έργο της μετατροπής σε ποδηλατόδρομο της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής της Πελοποννήσου (τμήμα Μεγάρων -Κορίνθου-Καλαμάτας) από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος εξακολουθεί να βρίσκει αντιδράσεις από τοπικούς φορείς. Η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, ο Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου, εθελοντές και η Ένωση Συνταξιούχων Σιδηροδρομικών Πελοποννήσου δηλώνουν την αντιπαράθεση τους με το συγκεκριμένο έργο παραθέτοντας αναλυτικά τα επιχειρήματά τους.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, η επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου αποτελεί ένα «πάνδημο αίτημα της τοπικής κοινωνίας» κάτι το οποίο είναι εφικτό, καθώς, σε αντίθεση με τα όσο λέγονται, «μεγάλο μέρος του σιδηροδρόμου είναι σε πολύ κατάσταση». Η τοπική αυτοδιοίκηση, στο πλαίσιο επαναλειτουργίας, έχει προβλέψει και την σύνδεση του σιδηροδρόμου με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο Αθηνών και έτσι, θα συνδέεται η Πελοπόννησος με το Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος αλλά και τον Πειραιά. Άρα, τα οφέλη της επαναλειτουργίας για την τοπική κοινωνία είναι πολλά, και, επομένως δεν έχει κανένα λόγο να καταστραφεί το «πιο φιλοπεριβαλλοντικό μέσο μετακίνησης» και τη θέση του να πάρει ένα κοστοβόρο έργο για το οποίο δεν «έχει προηγηθεί η απαραίτητη μελέτη σκοπιμότητας για να τεκμηριωθεί η επίτευξη του στόχου της πράσινης ανάπτυξης, της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής (βλ. ΦΕΚ Α42 /2019 σκοπός ίδρυσης του Πράσινου Ταμείου) και φυσικά η βιωσιμότητα του εγχειρήματος».

Επιπλέον, βρίσκεται σε εξέλιξη μία συνεργασία για τη σταδιακή επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου μεταξύ της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού και της Ελβετικής Πρεσβείας στην Ελλάδα, κάτι που όπως φαίνεται αγνοείται. Μάλιστα, το 2024 στήριξαν με δήλωση αυτή την πρωτοβουλία και εκπρόσωποι των φορέων:
– Υπουργείο Τουρισμού
-Υπουργείο Μεταφορών
-Περιφέρεια Πελοποννήσου
-Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας
-Ελληνική Ένωση Σιδηροδρόμων ΟΣΕ
-ΓΑΙΟΣΕ
-Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Η συγκεκριμένη ελληνοελβετική πρωτοβουλία έχει προτείνει την εξυπηρέτηση των κατοίκων και των τουριστών «με την χρήση ειδικών βαγονιών μεταφοράς ποδηλατικού εξοπλισμού και τη σύνδεση των Σιδηροδρομικών Σταθμών με ποδηλατικές και πεζοπορικές διαδρομές φυσικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος, εγκάρσια στον σιδηροδρομικό άξονα». Κάτι το οποίο είναι πιο πρακτικό διότι κανείς δεν ποδηλατεί τόσα χιλιόμετρα μέσα στη βροχή τον χειμώνα και μέσα στον καύσωνα του καλοκαιριού.

Επιπροσθέτως, ο Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου αναφέρει ότι «ο σιδηροδρομικός άξονας Κόρινθος-Άργος / Ναύπλιο-Τρίπολη-Καλαμάτα ανήκει στην Εθνική Σιδηροδρομική Υποδομή και χαρακτηρίζεται ως ενεργό δίκτυο σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας (βλ. Δήλωση Δικτύου ΟΣΕ 2024-25)». Καθώς, και ότι «αποτελεί έναν από τους αρτηριακούς άξονες του σιδηροδρομικού μας δικτύου, έχουν επενδυθεί Κοινοτικά κονδύλια σε αυτόν, αποτελεί ένα δημόσιο αγαθό κοινωνικής προόδου και βασικό πόρο για την βιώσιμη τοπική κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη και επ’ ουδενί δεν μπορεί να αχρηστευτεί με τέτοιου είδους καταστροφικές και μη αναστρέψιμες παρεμβάσεις. Συνεπώς, όποιος αποφασίσει κάτι τέτοιο, θα φέρει βαριές ευθύνες, για τις οποίες θα κληθεί να δώσει λόγο στις Ελληνικές και Ευρωπαϊκές Δικαστικές Αρχές». Και τονίζει τις φυσικές/γεωλογικές δυσκολίες του εγχειρήματος αυτού καθώς «το μεγαλύτερο τμήμα της γραμμής διέρχεται από τέτοια σημεία, σε ερημικές τοποθεσίες, με μηκοτομικές κλίσεις μέχρι 3% που αντενδείκνυνται για ποδηλασία και μάλιστα κάποιες από τις γέφυρες της γραμμής που βρίσκονται σε μεγάλο υψόμετρο δέχονται ανεμορριπές πολλών μποφόρ, πράγμα ιδιαιτέρως επικίνδυνο για ποδηλασία».

«Δώσαμε την ζωή μας για την διατήρηση του δικτύου»

Την πρωτοβουλία για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στηρίζουν οι εθελοντές Κινήματος Διάσωσης κι Επαναλειτουργίας Σιδηροδρόμου Πελοποννήσου, οι οποίοι κάνουν προσπάθειες διατήρησης του δικτύου καθαρίζοντας τις γραμμές από την βλάστηση. Μάλιστα, χάρη σε αυτή την πρωτοβουλία και στους πολίτες μέρος του δικτύου διατηρείται καθαρό οι οποίοι καλούν «να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να προβούν στις αναγκαίες ενέργειες πρωτίστως η Κυβέρνηση και κατ΄ επέκταση η διοίκηση του ΟΣΕ, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Πελοποννήσου. Γιατί κανείς δεν έχει άλλοθι παρακολουθώντας παθητικά τη συντελούμενη καταστροφή ενός μνημειώδους έργου πολιτισμού της χώρας μας. Η μη έγκαιρη λήψη στοιχειωδών μέτρων, πρακτικά σημαίνει ότι σε λίγα χρόνια η ιστορική γραμμή της Πελοποννήσου κι όλο το αρχιτεκτονικό σύμπλεγμά της θα αποτελούν παρελθόν».

Υπέρ της επαναλειτουργίας του σιδηρόδρομου είναι και η Ένωση Συνταξιούχων Σιδηροδρομικών. Η ένωση μετά λύπης της τονίζει ότι «κάποιοι δε σέβονται την περιουσία του ελληνικού λαού». Και οι ίδιοι οι συνταξιούχοι Σιδηροδρομικοί δηλώνουν: «δώσαμε την ζωή μας για την διατήρηση του δικτύου της ΣΠΑΠ καλούμε τους συναδέλφους συνταξιούχους σιδηροδρομικούς, την Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών και τους φίλους του σιδηροδρόμου (Αθήνα/Θεσσαλονίκη/Καλαμάτα) να αγωνιστούμε ώστε να μην περάσουν τα σχέδια τους. Τουναντίον, εμείς προτείνουμε να λειτουργήσουν άμεσα κάποια τμήματα της μετρικής γραμμής όπως ήδη γίνεται με την επέκταση του Προαστιακού στη Δυτική Αττική από Άνω Λιόσια – Ελευσίνα – Μέγαρα.Συμφωνούμε με την πρόταση των τοπικών παραγόντων της Καλαμάτας για τη λειτουργία προαστιακού καθώς και το τμήμα Κορίνθου-Άργους-Ναύπλιου.Θέλουμε να επισημάνουμε ότι το Δίκτυο Πελοποννήσου, το οποίο είναι το αρχαιότερο, ιδρύθηκε το 1882 από τον Χ. Τρικούπη και έφερε την ανάπτυξη στην Πελοπόννησο».

Πηγή:www.documentonews.gr

Τα άρθρα που δημοσιεύουμε δεν απηχούν αναγκαστικά τις απόψεις μας και δεν δεσμεύουν παρά τους συγγραφείς τους. Η δημοσίευσή τους έχει να κάνει όχι με το αν συμφωνούμε με τις θέσεις που υιοθετούν, αλλά με το αν τα κρίνουμε ενδιαφέροντα για τους αναγνώστες μας.