Του Βασίλη Βιλιάρδου
15 Φεβρουαρίου 2020
Γιατί μία χρεοκοπημένη χώρα προβαίνει στην κατασκευή ενός νέου αεροδρομίου, παρά τις τρομακτικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, με έναν και μοναδικό διαγωνιζόμενο, αντί να βελτιώσει το υφιστάμενο; Γιατί πετάει στον αέρα τα χρήματα που κόστισε το αεροδρόμιο Ηρακλείου; Γιατί ένας υπουργός εκθειάζει τις επενδύσεις της κρατικής γερμανικής FRAPORT στα αεροδρόμια που εξαγόρασε με μία εξευτελιστική τιμή, καθώς επίσης με μία σκανδαλώδη σύμβαση, χωρίς να αποκαλύπτει πως η γερμανική εταιρεία στηρίχθηκε επί πλέον με 400 εκ. € του πακέτου Γιούνκερ, τα οποία θα μπορούσε να είχε εισπράξει η Ελλάδα στη θέση της; Γιατί θεωρεί αριστερές τις απόψεις περί προστασίας του περιβάλλοντος;
Ερώτηση στη Βουλή στο υπουργείο υποδομών
H προηγούμενη κυβέρνηση υπέγραψε σύμβαση για την εν μέρει ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου του Ηρακλείου, μέσω της μεταφοράς του στο Καστέλι, παρά τις αντιδράσεις. Η κυβέρνησή σας που ταυτίζεται με το κίνημα της Κλιματικής Αλλαγής συνεχίζει την ίδια πορεία – παρά την αύξηση του κόστους που διαπιστώθηκε αργότερα και την περιβαλλοντική καταστροφή. Δεν είμαστε παρόντες κατά την Κοινοβουλευτική συζήτηση του έργου – οπότε θα θέλαμε με την ευκαιρία των νέων εξελίξεων και την έναρξη της κατασκευής, να τοποθετηθούμε στο θέμα και να ζητήσουμε την επαναξιολόγηση του.
Ειδικότερα, το αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης προτείνεται για να αποσυμφορηθεί από πτήσεις η πόλη του Ηρακλείου. Θα απαιτηθεί μια έκταση 22.000 στρεμμάτων, από τα οποία τα 7.000 στρέμματα για το καθαυτό αεροδρόμιο – επίσης μίας νέα οδός σύνδεσης 18 χιλιομέτρων.
Εν προκειμένω, θα επηρεαστεί ολόκληρη η πεδιάδα του Καστελίου – μια έκταση 394.000 στρεμμάτων, στην οποία υπάρχουν 3,1 εκατομμύρια ελαιόδεντρα που παράγουν 30.000 τόνους παρθένο ελαιόλαδο. Τουλάχιστον 200.000 ελαιόδεντρα μεγάλης ηλικίας θα ξεριζωθούν, θα ισοπεδωθούν λόφοι, θα επιβαρυνθεί η χλωρίδα και η άγρια πανίδα της περιοχής, θα μολυνθούν οι υδάτινοι πόροι, ενώ θα χρειαστεί πρόσθετη υδροδότηση – αφού θα απαιτηθούν περί τα 2.000 κυβικά ημερησίως που θα στερηθεί η γεωργία.
Εκτιμάται ότι τα καταναλούμενα καύσιμα θα φτάσουν τους 75.000 τόνους κηροζίνης, θα παράγονται 260.000 τόνοι διοξειδίου του άνθρακα και 3.000 τόνοι επικίνδυνων αερίων – όπως νιτρικά, μονοξείδιο, ενώσεις του θείου κλπ. Τα καυσαέρια θα πέφτουν στους κατοίκους και στις καλλιέργειες της πεδιάδας του Καστελίου, οπότε θα μολύνουν τη γεωργική παραγωγή, όπως θα καταθέσω στα (πρακτικά). Προφανώς θα επηρεαστεί επί πλέον η ζωή των 7.000 κατοίκων της περιοχής – πολλοί από τους οποίους, γεωργοί κυρίως, θα χάσουν τη δουλειά τους.
Συνεχίζοντας, αντί να μεταφερθεί το αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι, έχει προταθεί βελτίωση της χωρητικότητας του υπάρχοντος στο Ηράκλειο, με την αύξηση του μήκους του αεροδιαδρόμου στα 3.200 μέτρα – τουλάχιστον τα 300 εντός της θάλασσας όπως στο αεροδρόμιο Μακεδονία.
Το κόστος της επέκτασης εκτιμάται στα περίπου 400 εκ. € – είναι δηλαδή πολύ χαμηλότερο από το 1,5 δις € που συζητείται για το αεροδρόμιο Καστελίου. Εκτιμάται δε ότι υπάρχουν μεγαλύτερα περιθώρια επέκτασης στην υπάρχουσα τοποθεσία, αφού σταμάτησε η στρατιωτική χρήση του αεροδρομίου.
Οι ερωτήσεις μας εδώ είναι οι εξής:
- Ταιριάζει το προτεινόμενο αεροδρόμιο του Καστελίου με τις πολιτικές της ΕΕ, καθώς επίσης της κυβέρνησής σας, όσον αφορά την κλιματική ουδετερότητα;
- Έχει υπάρξει αναθεώρηση της περιβαλλοντικής μελέτης του νέου αεροδρομίου; Εάν ναι, ποιά ή ποιές είναι αυτές;
- Υπάρχει θέμα με τις αρχαιολογικές ανασκαφές, με βάση τις ενστάσεις αρχαιολόγων, όπως θα καταθέσω στα (πρακτικά); Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα και το κόστος τους;
- Πώς θα αντιμετωπισθεί η μόλυνση της υπόλοιπης αγροτικής παραγωγής της περιοχής από τους ρύπους;
- Ποια είναι η θέση σας για την εναλλακτική λύση επέκτασης του αεροδιαδρόμου στο αεροδρόμιο Ηρακλείου – όπου συνδέεται με τον ΒΟΑΚ και με μελέτες για τραμ ή σιδηρόδρομο;
Διαβάστε τη συνέχεια στο https://analyst.gr/2020/02/15/to-skandalo-tou-aerodromiou-sto-kasteli/