Οι ντελιβεράδες δεν είναι αναλώσιμοι

Της Διελεκτής Αγγελή

Αν κάποιος δεν έπιασε χθες το μήνυμα της μεγαλειώδους μοτο-πορείας που πραγματοποίησε η Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλων, αν δεν άκουσε τα δυναμικά συνθήματα για τη σωματική ακεραιότητα των εργαζομένων και δεν είδε το γιγαντιαίο πανό που απλώθηκε μπροστά στη Βουλή, μπορεί να βρει το νόημα της χθεσινής κινητοποίησης σε αυτό που έγινε αμέσως μετά από αυτήν: άλλος ένας ντελιβεράς έπεσε νεκρός στον δρόμο καθώς μετέφερε παραγγελία πεζός… Εντός της εβδομάδας έρχονται ρυθμίσεις για την ασφάλεια των διανομέων, δηλώνει ο Ανδρ. Νεφελούδης.

Με μια μεγαλειώδη μηχανοκίνητη πορεία, τη μεγαλύτερη ίσως των τελευταίων ετών, χιλιάδες εργαζόμενοι στις ταχυμεταφορές συμμετείχαν στη χθεσινή 24ωρη απεργία που είχε προκηρύξει η Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλων (ΣΒΕΟΔ).

Με κόρνες, σημαίες, καπνογόνα και μαρσαρίσματα, περισσότεροι από 1.000 διαδηλωτές ξεκίνησαν από το Πεδίον του Αρεως, έκαναν μια «στάση» έξω από το υπουργείο Εργασίας όπου πέταξαν τρικάκια και συνέχισαν προς τη Βουλή.

Εκεί, φώναξαν συνθήματα όπως «Καμιά ειρήνη με τ’ αφεντικά. Τρομοκρατία είναι η μισθωτή σκλαβιά» και άνοιξαν ένα τεράστιο πανό που έγραφε: «Οχι άλλο αίμα εργατών για τα κέρδη των αφεντικών».

Τραγική ειρωνεία, λίγες ώρες μετά την ολοκλήρωση της μοτο-πορείας, κυκλοφόρησε η είδηση ότι νεαρός διανομέας, που εργαζόταν σε καφετέρια της οδού Αγίας Τριάδας στην Αγία Παρασκευή, έχασε τη ζωή του παρασυρμένος από διερχόμενο όχημα, όταν προσπάθησε να διασχίσει πεζός τη λεωφόρο Μεσογείων για να παραδώσει παραγγελία σε κοντινό σημείο.

Τι διεκδικούν

Οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονται για τις συνθήκες εργασίας και ασφάλισής τους και διεκδικούν μεταξύ άλλων εταιρικά μηχανάκια, μέσα ατομικής προστασίας (ΜΑΠ), ένταξη στη νομοθεσία για τα βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα, ενιαία ειδικότητα με τίτλο «Οδηγός δικύκλου-Μεταφορέας», καθώς και υποχρεωτική κλαδική σύμβαση εργασίας στον επισιτισμό.

Στις 28 Δεκεμβρίου 2018 εγκρίθηκε εγκύκλιος/κωδικοποίηση νομοθεσίας, όπως μας διευκρινίζει ο γενικός γραμματέας Εργασίας Ανδρέας Νεφελούδης, η οποία όριζε τις υποχρεώσεις των εργοδοτών με σκοπό την προστασία της ασφάλειας και της υγείας των εργαζομένων στη διανομή προϊόντων με δίκυκλο, ενώ την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να κατατεθεί το νομοσχέδιο για τις 120 δόσεις, στο οποίο θα συμπεριλαμβάνονται ρυθμίσεις σχετικές με το ειδικό πλαίσιο προστασίας των εργαζομένων στις ταχυμεταφορές.

«Θα προστατεύει τις εργασιακές τους σχέσεις, θα ενισχύει τα μέτρα ασφάλειας και υγείας των εργαζομένων και θα ενισχύει τις αμοιβές τους. Θα ικανοποιεί εν πολλοίς τα αιτήματα των εργαζομένων του κλάδου» δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο Ανδρέας Νεφελούδης.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Documento», το νομοσχέδιο ορίζει ότι οι εργοδότες υποχρεούνται πλέον να δηλώνουν στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος που χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι, καθώς και να λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να συντηρούνται τα οχήματα ούτως ώστε να προστατεύεται η ασφάλεια και η υγεία τους.

Επίσης, πλέον οι εργοδότες θα δεσμεύονται από τον νόμο προκειμένου να παρέχουν Μέσα Ατομικής Προστασίας (κράνος, δερμάτινο ή υφασμάτινο πανωφόρι, αδιάβροχη προστασία, κατάλληλα υποδήματα, γάντια και ανακλαστικό γιλέκο) σε όσους υπαλλήλους τους χρησιμοποιούν δίκυκλο.

Ακόμη, στην περίπτωση που ο εργαζόμενος χρησιμοποιεί μεταφορικό μέσο δικής του ιδιοκτησίας, ο εργοδότης υποχρεούται να του καταβάλλει πρόσθετη μηνιαία αποζημίωση κίνησης και συντήρησης του οχήματος ίση με το 15% του νόμιμου κατώτατου μηνιαίου μισθού ή της προκύπτουσας αναλογίας σε περίπτωση μερικής απασχόλησης.

Πηγή: https://www.efsyn.gr/ellada/koinonia/191102_oi-nteliberades-den-einai-analosimoi

Φωτ.: Γιάννης Κολεσίδης ΑΠΕ-Μ{Ε