Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις μετά την αποκάλυψη για την εκχώρηση σε ιδιώτη των εργασιών υποδοχής και εξυπηρέτησης επισκεπτών στις πύλες εισόδου του αρχαιολογικού χώρου.
Του Άλκη Κόκκινου
16 Δεκεμβρίου 2023
Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις από την αποκάλυψη πως δρομολογήθηκε διαγωνισμός για την εκχώρηση σε ιδιωτική εταιρεία των εργασιών υποδοχής και εξυπηρέτησης επισκεπτών στις πύλες εισόδου του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης.
Συγκεκριμένα, την επόμενη ημέρα της πρώτης γνωστοποίησης, στις 4 Δεκεμβρίου από το «Κοσμοδρόμιο», των σχετικών με τον επίδικο διαγωνισμό εγγράφων και των προβλέψεων που περιείχαν, συγκλήθηκε σε επείγουσα έκτακτη συνεδρίασή της η Εκτελεστική Επιτροπή της Πανελλήνιας Ένωσης Υπαλλήλων Φύλαξης Αρχαιοτήτων (ΠΕΥΦΑ), δηλ. του συνδικαλιστικού οργάνου των μονίμων και αορίστου χρόνου αρχαιοφυλάκων του υπουργείου Πολιτισμού, η οποία στο παρελθόν είχε θεωρήσει αιτία πολέμου όχι μόνο κάθε ενέργεια, αλλά και κάθε σκέψη ακόμη για την ενδεχόμενη υποκατάσταση των μελών της από εργαζόμενους σε ιδιωτικές εταιρείες.
Στην συνεδρίαση αυτή αποφασίστηκε ομόφωνα η κήρυξη απεργιακής κινητοποίησης για το θέμα, η οποία, ωστόσο, καθυστέρησε να ανακοινωθεί, καθώς η συνδικαλιστική ηγεσία της ΠΕΥΦΑ προτίμησε να φέρει πρώτα το θέμα στην συνεδρίαση του Γενικού Συμβουλίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στο Υπουργείο Πολιτισμού (ΠΟΕ-ΥΠΠΟ), που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 12 Δεκεμβρίου, προκειμένου να αποσπάσει εκ των προτέρων την υποστήριξη της ομοσπονδίας.
Απεργία την Τρίτη 19 Δεκεμβρίου στην Ακρόπολη
Στο δελτίο τύπου με τίτλο «Ιδιωτική εταιρεία στα ταμεία και την είσοδο της Ακρόπολης», που εξέδωσε τελικά η ΠΕΥΦΑ στις 15 Δεκεμβρίου, προκηρύσσεται 24ωρη προειδοποιητική απεργία για τις 19 Δεκεμβρίου 2023 στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης.
Η ΠΕΥΦΑ κάνει λόγο για αιφνιδιαστική ενέργεια του υπουργείου Πολιτισμού, η οποία «συνιστά ξεκάθαρη εκχώρηση δημοσίων εσόδων σε ιδιώτες, χωρίς κανένα σαφή λόγο και σοβαρή αιτιολογία στο γιατί αποφάσισαν να δώσουν σε ιδιωτική εταιρεία, έναντι του σημαντικού ποσού των 2 εκατομμυρίων ευρώ για τα έτη 2024-2025, τις υπηρεσίες του ηλεκτρονικού εισιτηρίου».
Αναρωτιέται, επιπλέον, «ποιος θα ασκεί έλεγχο στην εκάστοτε εταιρεία» και «ποιος θα εφαρμόζει την νομοθεσία που ορίζεται για την έκδοση εισιτηρίων», στην περίπτωση πουπροχωρήσει αυτός ο διαγωνισμός και αναλάβουν οι ιδιώτες τα ταμεία και τον έλεγχο εισόδου στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης.
Η ΠΕΥΦΑ σημειώνει πως «το 2023 παρακολουθούμε το υπουργείο να προχωρά σε μια συνολική αλλαγή καθεστώτος στην αρχαιολογική υπηρεσία, ξεκινώντας από την μετατροπή των πέντε μεγάλων μουσείων σε ΝΠΔΔ και τώρα εκχωρώντας σε ιδιώτες τον έλεγχο εισόδου στο πιο σημαντικό μνημείο της χώρας» και καλεί την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ και την διοίκηση του ΟΔΑΠ να ανακαλέσουν την προκήρυξη του συγκεκριμένου διαγωνισμού και να ξεκινήσουν διάλογο με τους εκπροσώπους των εργαζομένων.
Οργισμένη επιστολή και καταγγελίες εργαζομένων
Θα πρέπει, πάντως, να τονιστεί πως οι αποφάσεις της ΠΕΥΦΑ δεν έγιναν δεκτές με ιδιαίτερα μεγάλη θέρμη από την ηγεσία της ΠΟΕ ΥΠΠΟ, της οποίας, ως γνωστόν, ηγείται ο διαβόητος (και υπόδικος για σειρά κακουργηματικών πράξεων) συνδικαλιστής Γιάννης Τσακοπιάκος, ο οποίος συνεργάζεται στενά με την υπουργό Λίνα Μενδώνη και δεν θα επιθυμούσε σε καμία των περιπτώσεων να υιοθετήσει κριτική στάση απέναντί της.
Χαρακτηριστικό του κλίματος που επικράτησε στη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΟΕ ΥΠΠΟ, για την οποία έγινε λόγος ανωτέρω, είναι οι τοποθετήσεις στενών συνεργατών του προέδρου της ΠΟΕ ΥΠΠΟ, οι οποίοι ούτε λίγο ούτε πολύ μίλησαν για «κλαδικά αιτήματα» των αρχαιοφυλάκων, υποβιβάζοντας τη σημασία των κυβερνητικών πρωτοβουλιών.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Κοσμοδρομίου», η στάση της ΠΟΕ ΥΠΠΟ αναμένεται να κινηθεί σε μια τυπική δήλωση συμπαράστασης στην ΠΕΥΦΑ και ενδεχομένως στην συμβολική απλώς παρουσία κάποιων συνδικαλιστικών στελεχών της στην απεργιακή κινητοποίηση της Τρίτης 19 Δεκεμβρίου.
Κι αυτό παρά την εισήγηση της ΠΕΥΦΑ και παρά την οργή των εργαζομένων στην Ακρόπολη, όπως εκφράστηκε σε εκτενή επιστολή τους, με τίτλο «Ο ΟΔΑΠ ΑΥΤΑΠΑΤΑΤΑΙ. Οι Πύλες της Ακρόπολης ΔΕΝ εκχωρούνται», η οποία διαβάστηκε και στην συνεδρίαση του Γενικού Συμβουλίου.
Η επιστολή, την οποία υπογράφουν 75 εργαζόμενοι στην Φύλαξη της Ακρόπολης (αρχαιοφύλακες και νυχτοφύλακες), έχει ως αποδέκτες όχι μόνο την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και τον Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Αρχαιολογικών Πόρων (ΟΔΑΠ), τον φορέα που υλοποιεί τον επίδικο διαγωνισμό, αλλά και την Γενική Γραμματεία Πρωθυπουργού. Αξίζει δε να σημειωθεί πως η επιστολή κοινοποιείται επίσης στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) και στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Σε αυτήν, τα μέλη του φυλακτικού προσωπικού της Ακρόπολης, με προεξάρχοντες εργαζόμενους που πρόσκεινται στη ΝΔ, όπως ο ίδιος ο Κώστας Νικολάου, επικεφαλής της ΔΑΚΕ ΥΠΠΟ, της συνδικαλιστικής παράταξης της ΝΔ, και η αρχιφύλακας της Ακρόπολης Ελένη Φιλιππαίου, εκφράζουν την πλήρη αντίθεσή τους με την πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟ να εκχωρήσει «το διαχρονικό έργο της συνταγματικά κατοχυρωμένης φύλαξης αρχαιοτήτων […] σε οποιονδήποτε, “Σουλτάνο” ή “Άγγλο ευγενή” ή όποιον προσφέρει τα λιγότερα για τον έλεγχο των πυλών της Ακρόπολης».
Οι εργαζόμενοι κάνουν λόγο για σκανδαλώδη αλαζονεία, απερισκεψία, θεσμική απρέπεια και αμετροέπεια του ΟΔΑΠ, σημειώνοντας πως αδυνατούν να πιστέψουν «πως η κυβέρνηση σε επίπεδο πρωθυπουργού γνωρίζει τις λεπτομέρειες αυτής της προκλητικής υπόθεσης» και «πως είναι πολιτική κανενός ελληνικού κόμματος και καμιάς κυβέρνησης η εκχώρηση των πυλών της Ακρόπολης».
Προχωρούν, επίσης, σε πολύ σοβαρές καταγγελίες εναντίον του ΟΔΑΠ, όπως ότι:
– δεν διέθετε εκτυπωτές αξίας μόλις 300 ευρώ για να δουλέψει ένα ή και δύο ή και τρία επιπλέον εκδοτήρια όλο το καλοκαίρι,
– επί σειρά ετών δεν άλλαξε ούτε μπαταρίες στα τουρνικέ εισόδου,
– με προφορική εντολή «έριξε»φέτος τα σταθερά τουρνικέ και δούλευαν με φορητά ακυρωτικά σαν σε συναυλία, αυξάνοντας μοιραία τους απαιτούμενους ανθρώπινους πόρους ελέγχου,
– το δίκτυο δουλεύει με πατέντες και εξαρτήματα που φτάσανε να αγοράζουν την άνοιξη του 2023 ιδιωτικά και από φιλότιμο οι ίδιοι οι υπάλληλοι,
– όλο το καλοκαίρι του 2023, λόγω εφαρμογής αντιφατικών σπασμωδικών πολιτικών του ΟΔΑΠ, «μετατόπιζαν»τις ουρές από τα ταμεία στις πύλες και από τις πύλες πάνω στον Βράχο, καθιστώντας την διέλευση των Προπυλαίων περιπέτεια.
Καταγγέλλουν, τέλος πως το σύστημα e-ticketing εμφανίζει σοβαρές ελλείψεις δικλείδων ασφαλείας, με αποτέλεσμα την άνθιση φαινομένων αισχροκέρδειας και εξαπάτησης του κοινού, καθώς και το ότι οι τουριστικοί πράκτορες έχουν, εν αγνοία της υπηρεσίας, απευθείας επικοινωνία με τους τεχνικούς του συστήματος, για τη ρύθμιση ζητημάτων διάρκειας ισχύος των εισιτηρίων τους.
Έδιωξαν την αρχιφύλακα της Ακρόπολης, στέλεχος της ΔΑΚΕ
Η πρώτη και ακαριαία αντίδραση στις κινήσεις αυτές του φυλακτικού προωπικού από την πλευρά του υπουργείου Πολιτισμού ήταν η άμεση απομάκρυνση της αρχιφύλακα της Ακρόπολης Ελένης Φιλιππαίου από το πόστο της και την μεταφορά της σε «κενή οργανική θέση στο μουσείο και τον αρχαιολογικό χώρο Κεραμεικού».
Όπως αναφέρθηκε ανωτέρω, η συγκεκριμένη αρχαιοφύλακας είναι στέλεχος της ΔΑΚΕ ΥΠΠΟ, ενώ είχε τοποθετηθεί στην θέση από την οποία τώρα απομακρύνεται με απόφαση της σημερινής πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού. Είχε άλλωστε συνεργαστεί στενά μαζί της σε πλείστες περιπτώσεις όπως λ.χ. στην προσπάθεια κάλυψης των εργασιών τσιμεντόστρωσης στην Ακρόπολη, στην απομάκρυνση «ανεπιθύμητων» συναδέλφων της από την Ακρόπολη, την μέχρι σήμερα συγκάλυψη των προβλημάτων του συστήματος e-ticketing και της αδιαφορίας του ΟΔΑΠ κ.ο.κ.
Τώρα μετατρέπεται και η ίδια σε ανεπιθύμητη γιατί όχι μόνο υπέγραψε το κείμενο των 75, αλλά πρωτοστάτησε και στην συγκέντρωση των υπογραφών. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού δείχνει πως είναι αποφασισμένη να μην αφήσει τίποτα να σταματήσει τους σχεδιασμούς της, ούτε καν τα φιλοκυβερνητικά στελέχη του υπουργείου.
Άλλωστε, η τοποθέτηση στην θέση που μέχρι τώρα κατείχε η κ. Φιλιππαίου ενός στελέχους της ΔΗΣΥΠ/ΠΑΣΚ, του κλίματος Τσακοπιάκου, δείχνει ποιά είναι στην πραγματικότητα η κοντινότερη στη πολιτική ηγεσία συνδικαλιστική παράταξη: η ΔΗΣΥΠ/ΠΑΣΚ του Τσακοπιάκου, που τυπικά πρόσκειται στο ΠΑΣΟΚ, και όχι η «καθαρόαιμη» φιλοκυβερνητική ΔΑΚΕ…
Η ανησυχία του φυλακτικού προσωπικού όχι μόνο της Ακρόπολης, αλλά όλης της χώρας είναι δεδομένη, καθώς από όλους πλέον προεξοφλείται αυτό που έχουμε επισημάνει από το προηγούμενο σχετικό μας δημοσίευμα, δηλαδή πως η κίνηση του υπουργείου «αν και για την ώρα περιορίζεται στην είσοδο-πύλη του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης, αποτελεί ένα πρώτο αποφασιστικό βήμα προς την ιδιωτικοποίηση του τομέα της Φύλαξης-Πληροφόρησης, ενώ δεν αποκλείεται η άμεση επέκτασή του, σε πρώτο χρόνο σε όλους τους χώρους και μουσεία όπου εφαρμόζεται το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου (Αρχαία Αγορά, Ρωμαϊκή Αγορά, Κεραμεικός, Βιβλιοθήκη Αδριανού, Λύκειο Αριστοτέλους, Ολυμπιείο, Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών, Κνωσός, Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων, Δελφοί και Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών, Ασκληπιείο Επιδαύρου, Μυκήνες και Θησαυρός του Ατρέως, Αρχαία Μεσσήνη και Μουσείο Αρχαίας Μεσσήνης, Αρχαία Ολυμπία και Μουσείο Αρχαίας Ολυμπίας, Μουσείο Ιστορίας Ολυμπιακών Αγώνων, Ακρόπολη Λίνδου, Παλάτι Μεγάλου Μαγίστρου (Ρόδος), Ασκληπιείο Κω, Ακρωτήρι Θήρας) και στην συνέχεια στο σύνολο της επικράτειας».
Εξάλλου, όλοι πλέον στο υπουργείο Πολιτισμού συζητούν, εκτός από το ζήτημα καθαυτό, και τις πληροφορίες του «Κοσμοδρομίου» σχετικά με την επικρατέστερη για την ανάληψη αυτής της εξαιρετικά κερδοφόρας, όπως φαίνεται, «δουλειάς», την παλαιά γνώριμη των ιθυνόντων του υπουργείου Πολιτισμού εταιρία Radiant Technologies AEΒΕ.
Με το κλίμα στην Ακρόπολη και στα εσωτερικά των κυρίαρχων συνδικαλιστικών παρατάξεων του υπουργείου Πολιτισμού να έχει οξυνθεί σε μέγιστο βαθμό, αναμένονται τις επόμενες ημέρες οι κινήσεις και άλλων πρωτοβάθμιων σωματείων του υπουργείου, πέραν της ΠΕΥΦΑ, ενώ τα βλέμματα όλων είναι στραμμένα στην 24ωρη απεργία της Τρίτης 19 Δεκεμβρίου.
Πηγή: kosmodromio.gr
Τα άρθρα που δημοσιεύουμε δεν απηχούν αναγκαστικά τις απόψεις μας και δεν δεσμεύουν παρά τους συγγραφείς τους. Η δημοσίευσή τους έχει να κάνει όχι με το αν συμφωνούμε με τις θέσεις που υιοθετούν, αλλά με το αν τα κρίνουμε ενδιαφέροντα για τους αναγνώστες μας.