Τι και πόσο διαβάζουν τα ρωσάκια

Μετάφραση και σχολιασμός Σωτήρης Δημόπουλος

Η υπηρεσία βιβλίων “Strok” διεξήγαγε μια έρευνα μεταξύ μαθητών για να διαπιστώσει πόσο συχνά διαβάζουν οι έφηβοι κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών και ποια έργα προτιμούν. Η έρευνα διεξήχθη από αναλυτές της MTS Media τον Αύγουστο του 2025, σε αυτήν συμμετείχαν περισσότεροι από 600 μαθητές οι οποίοι θα πάνε στις τάξεις 7-11. (Γυμνάσιο-Λύκειο)

Η έρευνα αποκάλυψε ότι μόνο το 2% των ερωτηθέντων κατάφερε να διαβάσει περισσότερα από 30 βιβλία αυτό το καλοκαίρι. Οι πιο φανατικοί αναγνώστες αποδείχθηκαν οι μαθητές που θα πάνε στην 8η τάξη – κάθε δέκατος απ’ αυτούς διάβασε από 21 έως 30 βιβλία. Αντιθέτως, οι μαθητές της 11ης τάξης ήταν από τους πιο πολυάσχολους: το 68% περιορίστηκε το πολύ σε δέκα βιβλία.

Το καλοκαίρι του 2025 σημαδεύτηκε από κλασικά έργα – οι Νικολάι Γκόγκολ, Λέων Τολστόι, Φιόντορ Ντοστογιέφσκι και Αλεξάντερ Πούσκιν κράτησαν συντροφιά στους μαθητές κατά τη διάρκεια των διακοπών. Μεταξύ των μαθητών της έβδομης τάξης, το 44% διάβασε το “Τάρας Μπούλμπα” του Νικολάι Γκόγκολ, το 36% το “Ντουμπρόφσκι” του Αλεξάντερ Πούσκιν και το 20%  το “Ήρεμος Ντον” του Μιχαήλ Σόλοχοφ. Μεταξύ των μαθητών της όγδοης τάξης, το 48% διάβασε το “Τάρας Μπούλμπα”, το 39% την “Κόρη του Λοχαγού” του Πούσκιν και το 30% το “Παλτό” του Γκόγκολ. Οι μαθητές της 9ης τάξης δεν απείχαν πολύ: το 34% το “Τάρας Μπούλμπα”, το 33%  το “Παλτό”, τον “Επιθεωρητή” και τις “Νεκρές Ψυχές” του Γκόγκολ και ένα άλλο 28% τον “Ευγένιο Ονέγκιν” του Πούσκιν. Όσοι θα πάνε στη 10η τάξη έδιάβασαν το “Έγκλημα και Τιμωρία” του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι (31%), το “Συμφορά από το πολύ μυαλό” του Αλεξάντρ Γκριμπογέντοφ (27%), την “Καταιγίδα” του Αλεξάντερ Οστρόφσκι και το “Πόλεμος και Ειρήνη” του Λέοντα Τολστόι — 23% έκαστος. Τέλος, πριν από την αποφοίτησή τους, το 27% των μαθητών διάβασαν το “Νεκρές Ψυχές”, το 31% το “Πατέρες και Γιοι” του Ιβάν Τουργκένιεφ και το 28% το “Συμφορά από το πολύ μυαλό”.

Το καλοκαίρι, οι μαθητές όχι μόνο διάβαζαν βιβλία, αλλά και τα άκουγαν: το 48% των μαθητών επέλεξαν την ηχητική μορφή για να γνωρίσουν τα κλασικά βιβλία στο δρόμο ή σε μια βόλτα.

Τις περισσότερες φορές, η ηχητική έκδοση ήταν ενεργοποιημένη από τους μαθητές που θα πάνε στην 9η τάξη (60%). Τα πιο δημοφιλή βιβλία για ακρόαση ήταν το “Τάρας Μπούλμπα” (18%), “Η κόρη του καπετάνιου” (13%), μια κινηματογραφική μεταφορά του οποίου ετοιμάζεται από τον διαδικτυακό κινηματογράφο KION, καθώς και “Ο κυβερνητικός επιθεωρητής”, “Νεκρές ψυχές” και “Ντουμπρόφσκι” (10% έκαστο).

Τα κλασικά παραμένουν ζωντανά: το 24% των μαθητών λυκείου (τάξεις 10-11) θέλουν να δουν νέες κινηματογραφικές μεταφορές των βιβλίων “Νεκρές ψυχές”, το 19% – “Ευγένιος Ονέγκιν”, το 15% – “Τάρας Μπούλμπα” και το “Ντουμπρόφσκι”. Οι νεότεροι μαθητές (μελλοντικές τάξεις 7-9) περιμένουν νέες κινηματογραφικές μεταφορές των “Τάρας Μπούλμπα” (23%), “Νεκρές Ψυχές” (20%), “Ντουμπρόφσκι” και “Πόλεμος και Ειρήνη” (16% έκαστο).

Η έρευνα έδειξε επίσης ότι οι γονείς δεν είναι πλέον ο κύριος οδηγός στην επιλογή λογοτεχνίας: οι μελλοντικοί μαθητές της όγδοης τάξης ακούν λιγότερο τις συμβουλές τους (μόνο 16%). Οι μαθητές καθοδηγούνται όλο και περισσότερο από bloggers βιβλίων – ειδικά από μαθητές της 7ης και της 11ης τάξης.

Πηγή: https://rusvesna.su/news/1757078042

Θα είχε ενδιαφέρον να διεξαγόταν μια ανάλογη έρευνα στην Ελλάδα, πόσοι μαθητές διάβασαν στη διάρκεια του θέρους τους δικούς μας “κλασικούς” -Σολωμό, Παπαδιαμάντη, Παλαμά, Καζαντζάκη ή και Τερζάκη, Καραγάτση, Κοσμά Πολίτη, Μυριβήλη, Βενέζη… 

Τα άρθρα που δημοσιεύουμε δεν απηχούν αναγκαστικά τις απόψεις μας και δεν δεσμεύουν παρά τους συγγραφείς τους. Η δημοσίευσή τους έχει να κάνει όχι με το αν συμφωνούμε με τις θέσεις που υιοθετούν, αλλά με το αν τα κρίνουμε ενδιαφέροντα για τους αναγνώστες μας.

Διαβάστε επίσης:

Παλαιοβιβλιοπωλείο Αστέγων: Στο δρόμο χιλιάδες βιβλία εξαιτίας έξωσης