Οι τρεις ήττες Μητσοτάκη στην Ευρώπη
Του Αλέξανδρου Τράκα
28 Μαΐου 2025
Η έμμεση συμμετοχή της Τουρκίας σε αμυντικές και βιομηχανικές δομές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέσω του Κανονισμού SAFE, αποτελεί τη μεγαλύτερη ήττα της Ελλάδας από την εποχή της πλήρους ένταξής της, στην τότε ΕΟΚ, το 1981.
Οι διαστάσεις της διπλωματικής ανεπάρκειας του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της διορισμένης -μη εκλεγμένης- πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εξωτερικών είναι αυταπόδεικτες. Αρκεί η σύγκριση με τη δεκαετία του ’80, όταν η κυβέρνηση Παπανδρέου μπλόκαρε τα Χρηματοδοτικά Πρωτόκολλα προς την Άγκυρα.
Η δε συναίνεση του Κώστα Καραμανλή και του αείμνηστου Πέτρου Μολυβιάτη, το 2005, στην έναρξη των ενταξιακών συνομιλιών Τουρκίας-Ε.Ε., δικαιώθηκε από τα γεγονότα. Γιατί επιβεβαιώθηκε, πλήρως, η εκτίμησή τους ότι δεν θα υπήρχε η παραμικρή πρόοδος στα επιμέρους διαπραγματευτικά κεφάλαια.
Πραγματικά, μέχρι τα τέλη του 2009, «πάγωσαν» επίσημα τα 17 από τα 33 κεφάλαια και έκλεισε μόλις ένα «ήπιο», για θέματα Έρευνας και Επιστημών. Στα υπόλοιπα 15 κεφάλαια, οι διαπραγματεύσεις παραμένουν βαλτωμένες ως σήμερα και, ουσιαστικά, έχουν παγώσει κι αυτά, αλλά δεν υπάρχει λόγος επιβάρυνσης του κλίματος με επίσημη απόφαση.
Αντίθετα, μέσω των δανείων του SAFE, η Άγκυρα θα συμμετάσχει, σύντομα και από τη γραμμή της αφετηρίας, σε μεγάλα προγράμματα μαζί με τις αμυντικές βιομηχανίες ισχυρών μελών της Ε.Ε. Η, εκ των υστέρων, εκδοχή του κ. Μητσοτάκη ότι θα διαπραγματευτεί σκληρά, στο αόριστο μέλλον, δεν έχει καμιά προστιθέμενη αξία.
Διαβάστε τη συνέχεια στο slpress.gr
Νικόλαος Φαραντούρης στο Geopolitico: Οι δύο κερκόπορτες της Τουρκίας στην αρχιτεκτονική ασφάλειας της Ευρώπης
Γράφει ο Νικόλαος Φαραντούρης
27 Μαΐου 2025
Στις 27 Μαΐου 2025 θεσπίζεται ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός για την Άμυνα και την Ασφάλεια στην Ευρώπη (SAFE), με τον οποίο η Τουρκία δυστυχώς θα βρει τρόπο να συμμετάσχει στη νέα αρχιτεκτονική ασφάλειας και άμυνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τα βασικά προβλήματα του συγκεκριμένου κανονισμού του ευρωπαϊκού συμβουλίου είναι δύο, τα οποία ταυτόχρονα αποτελούν κερκόπορτες που επιτρέπουν τη συμμετοχή της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Άμυνα.
Η πρώτη μεγάλη κερκόπορτα είναι ο αποκλεισμός του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου από τη συναπόφαση του κανονισμού. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση οι αποφάσεις λαμβάνονται με τη συνήθης διαμορφωτική διαδικασία που είναι συνυπόφαση τόσο του Κοινοβουλίου όσο και του Συμβουλίου των Υπουργών, δηλαδή των Εκπροσώπων των λαών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των εκπροσώπων των κρατών-μελών.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Κομισιόν, πρότεινε στο συμβούλιο υπουργών και το συμβούλιο υπουργών απεδέχθη, ο κανονισμός αυτός να υιοθετεί χωρίς τη συμμετοχή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Γιατί; Επειδή εάν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συμμετείχε, όπως υποχρεούτο και όπως έπρεπε να ήταν τα πράγματα, δεν θα υπήρχε περίπτωση η Τουρκία να συμμετάσχει στη νέα αρχιτεκτονική ασφάλειας και άμυνας και να μην υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας για τη συμμετοχή οποιασδήποτε τρίτης χώρας σε μια τόσο κρίσιμη πολιτική για την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Διαβάστε τη συνέχεια στο geopolitico.gr
«Ευρωπραξικόπημα»: Συμφωνούν Αντιπολίτευση και πρώην Πρωθυπουργοί με την Τουρκία στην ευρωάμυνα;
Κι αν όχι πότε σκέφτονται να αντιδράσουν;
Οι Έλληνες “Γκορμπατσώφ” και “Λιγκατσώφ”
Του Δημήτρη Κωνσταντακόπουλου
31 Μαρτίου 2024
Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος Ναπολέων ή Κλαούζεβιτς για να αντιληφθεί τις τρομακτικές συνέπειες για την Ελλάδα και την Κύπρο από τη στρατιωτική και εξοπλιστική συνεργασία της Τουρκίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη της, όπως και την άμεση εμπλοκή της ‘Αγκυρας στους σχεδιασμούς της κυοφορούμενης «ευρωπαϊκής άμυνας»:
1. Η εξαιρετικά αναπτυγμένη τουρκική πολεμική βιομηχανία (σε αντίθεση με την ημιδιαλυμένη και αποεθνικοποιημένη ελληνική) θα επωφεληθεί από τεράστιες ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις για να αναπτύξει τα όπλα με τα οποία μας απειλεί και καινούρια ακόμα.
2. Η Τουρκία θα αποκτήσει εκ των πραγμάτων βαρύνοντα λόγο σε όλες τις γεωπολιτικές, στρατηγικές και στρατιωτικές επιλογές της ΕΕ και των ισχυρότερων κρατών-μελών της. Μπορεί (ακόμα) να μην είναι μέλος της Ε.Ε., αλλά η συνεργασία της στην ευρωάμυνα θα της αποδώσει πολύ μεγαλύτερη επιρροή από τη μηδαμινή που έχει σήμερα η Ελλάδα και η Κύπρος στις ενωσιακές αποφάσεις.
3. Συμφωνώντας σε μια τέτοια συνεργασία η Ε.Ε., περιλαμβανομένης της Ελλάδας και της Κύπρου, συνομολογούν ότι δεν υφίσταται απειλή κατά της Ελλάδας από την Τουρκία και ότι δεν τις ενοχλούν ιδιαίτερα ούτε οι απειλές, ούτε η στρατιωτική κατοχή μεγάλου τμήματος της κυπριακής επικράτειας. Είναι σαν μια γυναίκα που έχει κατηγορήσει έναν άνδρα για βιασμό να εξακολουθήσει να διατηρεί χωρίς να ενοχλείται ερωτικό δεσμό σχέσεις με τον βιαστή της. Κανείς δεν πρόκειται να δώσει σημασία σε τυχόν κατηγορίες της και κανένα δικαστήριο δεν θα καταδικάσει τον βιαστή. Ipso facto Ελλάδα και Κύπρος παραιτούνται των όποιων αιτιάσεών τους κατά της Τουρκίας και της πολιτικής της, από τη στιγμή που αποδέχονται το θεμιτό της στρατιωτικής και εξοπλιστικής συνεργασίας μαζί της, παρά τις απειλές, τις διεκδικήσεις και την κατοχή.
Διαβάστε τη συνέχεια στο www.konstantakopoulos.gr
Τα άρθρα που δημοσιεύουμε δεν απηχούν αναγκαστικά τις απόψεις μας και δεν δεσμεύουν παρά τους συγγραφείς τους. Η δημοσίευσή τους έχει να κάνει όχι με το αν συμφωνούμε με τις θέσεις που υιοθετούν, αλλά με το αν τα κρίνουμε ενδιαφέροντα για τους αναγνώστες μας.
Διαβάστε επίσης:
Ημερίδα της “Πνοής Δημοκρατίας” για το RearmEurope και τους κινδύνους από τη συμμετοχή της Τουρκίας