ΧΑΜΑΣ: Τί ζητάμε από τον Ομπάμα, την Ευρώπη και την Ελλάδα

Ο Ουσάμα Χάμνταν, μέλος της ηγεσίας της Χαμάς, υπεύθυνος για τις διεθνείς σχέσεις του Κινήματος Ισλαμικής Αντίστασης, μιλάει στον «Κ.τ.Ε»

Του απεσταλμένου μας στη Μέση Ανατολή
Δημήτρη Κωνσταντακόπουλου
25 Ιανουαρίου 2009

Επί 24 μέρες, οι ισραηλινές δυνάμεις βομβάρδισαν ανηλεώς μια περιοχή τόσο πυκνοκατοικημένη όσο η Κυψέλη ή το Παγκράτι, χωρίς τελικά να τολμήσουν να…στείλουν τα πεζοπόρα τους τμήματα στην καρδιά της. ‘Οταν τελικά αποχώρησαν, οι Παλαιστίνιοι βγήκαν από τα σπίτια και τα λαγούμια τους, πενθώντας και κλαίγοντας, αλλά με το κεφάλι ψηλά. Η μάχη της Γάζας θα περάσει στην παγκόσμια ιστορία αντίστασης και εγκλήματος, μπορεί όμως να αποτελέσει και έναν κρίσιμο σταθμό στην εξέλιξη της μεσανατολικής σύγκρουσης, που έχει κορυφαία σημασία για τον κόσμο και για τη χώρα μας.

Πιστός στην κουλτούρα του διαλόγου, της αλήθειας και της ενημέρωσης, ο «Κ.τ.Ε» αναζήτησε, χωρίς προκαταλήψεις, να παρουσιάσει και τις δύο πλευρές της διαμάχης. Είχαμε πριν από μερικές μέρες το σπάνιο προνόμιο να μιλήσουμε για όλα αυτά με την ηγεσία του Κινήματος Ισλαμικής Αντίστασης, γνωστότερου ως Χαμάς, κάπου στη Μέση Ανατολή. Παρουσιάζουμε έτσι σήμερα στους αναγνώστες μας το πρόσωπο της οργάνωσης αυτής, που βρέθηκε στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος τις τελευταίες βδομάδες, αλλά που είναι τόσο κακά γνωστή στο παγκόσμιο κοινό, αντικείμενο ενός πολέμου προπαγάνδας που δεν έχει λιγότερη ένταση από τον πόλεμο της αεροπορίας και του πυροβολικού. Ο Ουσάμα Χάμνταν με τον οποίο συναντηθήκαμε και συζητήσαμε χρησιμοποίησε από την πλευρά του την ευκαιρία της συνέντευξης, για να διατυπώσει και δημόσια, με σαφήνεια, το μήνυμα της οργάνωσής του προς τον νέο Πρόεδρο των ΗΠΑ (αλλά και προς την ελληνική κυβέρνηση), όπως και να διεκρινίσει τη σχέση της Χαμάς με την τρομοκρατία και τη θρησκεία.

Μια συνέντευξη με την ηγεσία της Χαμάς, που είναι 24 ώρες το 24ωρο στο στόχαστρο των ισραηλινών μυστικών υπηρεσιών, και μάλιστα στις περιστάσεις αυτές, δεν είναι το απλούστερο πράγμα στον κόσμο. Θέλουμε να ευχαριστήσουμε θερμά όσους, διακρινόμενοι από έναν υψηλό βαθμό «συναισθηματικής» και «ηθικής» ευφυίας, από ένα «περίσσευμα συνείδησης», που τους επιτρέπει να παραμερίζουν όταν χρειάζεται το Εγώ τους, μας βοήθησαν να την πραγματοποιήσουμε, πιστοί σε μια κουλτούρα διαλόγου, μόνη ικανή να αντιταχθεί στην καταπίεση, τον πόλεμο και την καταστροφή.

Eρώτ. Ο ελληνικός λαός εκδήλωσε με κάθε διαθέσιμο μέσο την συμπαράσταση και την αλληλεγγύη του προς τους Παλαιστίνιους της Γάζας. Θαύμασε την περηφάνεια και την αξιοπρέπειά σας. Τώρα που βγαίνετε, ή το ελπίζουμε, από την κόλαση, τι χρειάζεστε προπάντων;
Απάντ. Ευχαριστούμε τον ελληνικό λαό για όλα όσα κάνατε για να υποστηρίξετε τον παλαιστινιακό λαό. Εμείς αυτό που τώρα έχουμε ανάγκη είναι, πρώτον να ανοικοδομήσουμε όσα οι Ισραηλινοί κατέστρεψαν, δεύτερον να προσάγουμε τους ηγέτες που είναι υπεύθυνοι για εγκλήματα πολέμου ενώπιον της διεθνούς δικαιοσύνης, οι άνθρωποί μας συνέλεξαν ντοκουμέντα για όλα όσα έγιναν, πιστεύω ότι οποιοσδήποτε τίμιος δικαστής θα απαγγείλει κατηγορίες και να πιέσουμε τους Ευρωπαίους πολιτικούς να αρχίσουν να μιλάνε με τα εκλεγμένα παλαιστινιακά σώματα. Πως μπορούν να έχουν μεσνατολική πολιτική, μη μιλώντας με το κίνημα που κέρδισε τις εκλογές;

Ερώτ. Λένε ότι είστε τρομοκράτες…
Απάντ. Εμείς καταδικάσαμε την 11η Σεπτέμβρη, τις επιθέσεις στη Βρετανία, Ισπανία, Σαουδική Αραβία εναντίον αμάχων. ‘Αλλο όμως τρομοκρατία κι άλλο νόμιμη αντίσταση στην κατοχή. Εσείς αντισταθήκατε στην ναζιστική κατοχή. Είσαστε τρομοκράτες; Οι Βιετναμέζοι, οι Αλγερίνοι, ήταν τρομοκράτες; Είμαστε κίνημα αντίστασης στην κατοχή της παλαιστινιακής γης. ‘Οτι υπάρχει κατοχή το αναγνωρίζουν αναρίθμητες αποφάσεις του ΟΗΕ. Αν η διεθνής κοινότητα τις παίρνει στα σοβαρά, πρέπει, αντί να λέει εμάς τρομοκράτες, να βοηθήσει τη Χαμάς και τα κινήματα αντίστασης στην Παλαιστίνη να απελευθερώσουν τη γη τους.

Ερώτ. Λένε ότι θέλετε την καταστροφή του Ισραήλ…
Απάντ. ‘Ολοι γνωρίζουν ότι η Παλαιστίνη μετά το 1917, μετά την βρετανική κατοχή ορίσθηκε ως Παλαιστίνη. Ακόμα και η αρχή που δημιούργησαν οι Βρετανοί ονομαζόταν παλαιστινιακή. ‘Εως το 1947 ήταν Παλαιστίνη και δεν υπήρχε καμμιά αμφιβολία γι’ αυτό. Και μετά το 1948 έχουμε πρόσφυγες. Μιλώντας όμως για το μέλλον, είναι προφανές ότι δεν επιδιώκουμε να σκοτώσουμε τους ανθρώπους. Θέλουμε να τερματίσουμε την κατοχή. Οι κάτοικοι πρέπει να αποφασίσουν τι θέλουν. Μπορούν να ζήσουν ως Παλαιστίνιοι στην παλαιστινιακή γη, γιατί δεν τους πολεμάμε ως Εβραίους, αλλά ως κατακτητές. Δεν σχετίζεται η διαμάχη με τη θρησκεία τους. Η άλλη πλευρά θέλει να βάλει τη θρησκεία στη διαμάχη, η άλλη πλευρά επιμένει να μιλάει για εβραϊκό κράτος που εμείς θεωρούμε κράτος κατοχής. Οι Εβραίοι ζούσαν στο παρελθόν στην παλαιστινιακή ή αραβική γη, απελάμβαναν σεβασμό, δεν ζούσαν σε γκέτο, δεν είχαν απαγορεύσεις που συχνά αντιμετώπιζαν στην Ευρώπη, Αυτοί αποφάσισαν να καταλάβουν την παλαιστινιακή γη, αυτοί άρχισαν τον πόλεμο, δεν ήταν από τη δική μας πλευρά θρησκευτική διαμάχη. Εναπόκειται σε αυτούς να κάνουν τις επιλογές τους. Να ζήσουν ως Παλαιστίνιοι, να ζήσουν ως ξένοι σύμφωνα με τους παλαιστινιακούς νόμους ή να φύγουν. Δεν θέλουμε να σκοτώσουμε ανθρώπους, θέλουμε να αποκαταστήσουμε τα δικαιώματα των Παλαιστινίων.

 

Ερώτ. Υποθέτω ότι η θέση που μούπατε είναι η αρχική διαπραγματευτική σας θέση, είναι η θέση με την οποία θα μπαίνατε στη διαπραγμάτευση, αν υπάρξει διαπραγμάτευση, αν υπάρξει ειρηνευτική διαδικασία…
Απάντ. Υπήρξε μια ειρηνευτική διαδικασία, μια διαδικασία που ονομάστηκε έτσι, αλλά δεν έφερε την ειρήνη, έφερε περισσότερο μίσος και προβλήματα. Αυξήθηκαν οι οικισμοί, παίρνουν την Ιερουσαλήμ, χτίζουν το Τείχος του διαχωρισμού, όλα αυτά περιορίζουν την ελπίδα των Παλαιστινίων για ειρήνη.

Ερώτ. Ας έρθουμε στο σήμερα. Τι έγινε στη Γάζα;
Απάντ. Η σιωνιστική πλευρά επεδίωξε έναν πολιτικό στόχο. Νόμισαν ότι μπορούσαν να συντρίψουν τη Χαμάς και να φέρουν πίσω τον Αμπού Μάζεν (Αμπάς), να κάνουν πολιτική συμφωνία μαζί του σε βάσεις απαράδεκτες για τους Παλαιστίνιους, όπως η απόρριψη του δικαιώματος επιστροφής των προσφύγων, καμμιά θέση για τους Παλαιστίνιους στην Ιερουσαλήμ, να ζουμε σε κράτος πέντε ή εξη καντονίων όπως το απαρτχάιντ στη Νότιο Αφρική. Δεν το κατάφεραν. Κρατήσαμε τις θέσεις μας, η κυβέρνηση δουλεύει, αντιμετωπίζουμε όμως ανθρωπιστική κρίση. Δεν ήταν σφαγή, ήταν ολοκαύτωμα, όπως ακριβώς μας υποσχέθηκε ο αναπληρωτής του Εχούντ Μπάρακ είκοσι μέρες πριν την επίθεση. Αυτοί που αντιμετώπισαν αυτή την επιδρομή, πιστεύουν περισσότερο από ποτέ άλλοτε ότι δεν μπορεί να υπάρξει πολιτική λύση με τους Ισραηλινούς. Πως μπορείς να εμπιστευθείς για να κάνεις ειρήνη αυτόν που σου σκότωσε τα παιδιά σου και τη γυναίκα σου;

 

Ερώτ. ‘Αρα είτε οι Ισραηλινοί ενήργησαν τελείως εσφαλμένα, είτε μια μερίδα τουλάχιστο της ηγεσίας τους δεν θέλει αυτό που λέει ότι θέλει, δεν επιχειρεί να δημιουργήσει πολιτικές συνθήκες ευόδωσης μιας ειρηνευτικής διαδικασίας, αλλά συνθήκες γενικευμένης σύγκρουσης, ώστε να πεί μετά στους Δυτικούς ελάτε εδώ να σώσετε τον πολιτισμό.
Απάντ. Οι Ισραηλινοί κάνουν δύο συστηματικά λάθη ερμηνείας. ‘Οταν οι ‘Αραβες κάνουν ειρηνευτική πρόταση, την αντιλαμβάνονται ως σημείο αδυναμίας και βάζουν περισσότερα τανκς, πιέσεις, δυσκολίες. ‘Οταν οι ‘Αραβες λένε δεν υπάρχει δυνατότητα ειρήνης, απαντούν «θέλετε να καταστρέψετε το Ισραήλ». Και στις δύο περιπτώσεις, οι Ισραηλινοί ερμηνεύουν με το δικό τους τρόπο την κατάσταση, σε εξάρτηση από τη στρατιωτική τους ισχύ και από το τι λένε Ευρωπαίοι και ΗΠΑ. Νομίζω ότι κάποιος από τις ΗΠΑ ή την Ευρώπη πρέπει να τους πει: «αν θέλετε ειρήνη αποσυρθείτε από τα παλαιστινιακά εδάφη χωρίς όρους. Αν θέλετε ειρήνη, πρέπει να δεχθείτε ότι δεν είστε η μοναδική δύναμη στην περιοχή, πρέπει να αποδεχθείτε ότι οι λαοί της περιοχής έχουν δικαιώματα».

Ερ. Αυτό θα ζητούσατε από τον Ομπάμα;
Απάντ. Ναι. Αν δεν το κάνει αυτό δεν θα υπάρξει αλλαγή. Πρέπει να του θυμίσω ότι το σύνθημά του στην καμπάνια είναι «η αλλαγή που μπορούμε να κάνουμε». Τον ρωτάω ποιά είναι η αλλαγή που μπορεί να κάνει στην δική του πολιτική, στην πολιτική των ΗΠΑ απέναντι στην περιοχή, στην παλαιστινο-ισραηλινή διαμάχη. Θέλω να τον ρωτήσω ποιές είναι οι πιθανότητες να κάνει οποιεσδήποτε αλλαγή από την πλευρά του. Αυτό είναι το μεγάλο ζήτημα που θέλω να ρωτήσω τον Ομπάμα. Δεν θέλω να πω τίποτα παραπάνω γιατί πρέπει να περιμένουμε να δούμε τι θα κάνει ως Πρόεδρος. Μετά θα το κρίνουμε. Αλλά δεν το ζητάω αυτό μόνο από τον Ομπάμα, το ζητάω και από τους Ευρωπαίους. Υποτίθεται ότι δεν πρέπει απλώς να κάθονται να παρακολουθούν ή μερικές φορές χρηματοδοτούν τη διαδικασία.

Ερ. Τι να κάνουν;
Απάντ. Θάθελα οι Ευρωπαίοι να παίζουν ρόλο δικό τους, όχι πίσω από τις ΗΠΑ. Πρέπει να θυμίσουν στις ΗΠΑ ότι έχουν έναν άλλο, δικό τους τρόπο. Είναι κοντά στην περιοχή, θα υποστούν τις παρενέργειες αυτής της σύγκρουσης αν γίνει πιο έντονη, θάπρεπε να καταλαβαίνουν την περιοχή περισσότερο από τους Αμερικανούς, έχουν τις επαφές τους, ήταν στο παρελθόν κατακτητές και ξέρουν το νόημα της αντίστασης, η βρετανική, γαλλική, ιταλική κυβέρνηση ιδίως το ξέρουν, ίσως και η ισπανική

Ερ. Υπάρχει μια χώρα, η δική μου, που δεν ήταν ποτέ τμήμα του ευρωπαϊκού αποικιακού σχεδίου και βοήθησε στις δύσκολες στιγμές τους τους ‘Αραβες, το 1982 τον Αραφάτ και τώρα ένα ελληνικό πλοίο έσπασε τον αποκλεισμό της Γάζας. Πως βλέπετε τον ρόλο της Ελλάδας;
Απάντ. Εκτιμούμε τη στάση του ελληνικού λαού απέναντι στους Παλαιστίνιους και την υπόθεσή μας και τις πρωτοβουλίες των ελληνικών κυβερνήσεων για τους Παλαιστίνιους τις τελευταίες δεκαετίες. Οι ‘Ελληνες δεν έχουν αρνητική ιστορία με την περιοχή και τους Παλαιστίνιους, και επειδή γίνονται αποδεκτοί από τους Ευρωπαίους και τους Ισραηλινούς, νομίζω ότι μπορούν να έχουν ένα ρόλο ως μεσολαβητές. ‘Οχι μεσολαβητές για να βοηθήσουν τους Ισραηλινούς, μεσολαβητές για να βοηθήσουν τους Παλαιστίνιους και για να πουν τα πράγματα όπως είναι. Γιατί οι ‘Ελληνες υπέφεραν στο παρελθόν από κατοχή και πόλεμο και μπορούν να καταλάβουν καλά τους Παλαιστίνιους. Υπάρχουν πολλά κοινά μεταξύ των δύο λαών. Χρειαζόμαστε τη συνδρομή σας για να αντιμετωπίσουμε τα δεινά της κατοχής, για να πιέσετε πολιτικά το Ισραήλ να αποχωρήσουν από την κατειλημμένη παλαιστινιακή γη και να μεσολαβήσετε, αν υπάρχει ανάγκη, μεταξύ των δύο πλευρών.

Ερ. Μερικοί αναλυτές εκτιμούν ότι η επιχείρηση στη Γάζα είναι τμήμα «εκκαθάρισης» των περιοχών που γειτνιάζουν με το Ισραήλ, πριν από μια μεγάλη επίθεση κατά του Ιράν, για να μη διακινδυνεύσει αντίποινα. Τι νομίζετε;
Απάντ. Αν αυτή ήταν μία από τις αιτίες του ισραηλινού πολέμου κατά της Γάζας πρέπει να καταλάβουν ότι δεν το πέτυχαν. Αλλά εγώ δεν το πιστεύω. Τα λένε αυτά γιατί πολλοί άνθρωποι δεν αποδέχονται αυτο το είδος σφαγής που έγινε στη Γάζα. Και τους λένε κυττάξτε το κάναμε για να χτυπήσοιυμε το Ιράν. Ξέρουν ότι δεν είναι εύκολο να χτυπήσουν το Ιράν, ανεξάρτητα από την παρουσία της Χαμάς στη Γάζα ή της Χεζμπολά στον Λίβανο. Χρησιμοποιούν μάλλον το ζήτημα του Ιράν για να αποσπάσουν υποστήριξη, παρά θέλουν να επιτεθούν στο Ιράν.

Ερ. ‘Οπως πάνε τα πράγματα, εσείς διοικείτε τη Γάζα, ο Αμπού Μάζεν τη δυτική όχθη. Στο Ιράκ πάμε σε τρία κράτη. Προχωράει η βαλκανοποίηση, η δημιουργία μικρών οντοτήτων που δεν θα μπορούν να ανθίστανται.
Απάντ. Ισραήλ και Μους προσπαθούσαν να βαλκανοποιήσουν την περιοχή, κάτι που θάκανε υπερδύναμη στην περιοχή το Ισραήλ. Δεν θα το αφήσουμε να συμβεί. Καλέσαμε ήδη για παλαιστινιακή συμφιλίωση. Μια αντιπροσωπεία μας θα πάει στο Κάιρο τις επόμενες μέρες να συζητήσει για την εκεχειρία στη Γάζα. Με αυτή την ευκαιρία θα συζητήσουμε για τη συμφιλίωση, όχι σε συναισθηματική, αλλά σε πρακτική βάση. Χρειάζεται μεταρρύθμιση των παλαιστινιακών πολιτικών σωμάτων, της Οργάνωσης για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης, της Αρχής, για τη δημιουργία ενός σώματος που θα δώσει δυνατότητα συμμετοχής όλων των παλαιστινιακών τάσεων και μέσω αυτού του σώματος θα λαμβάνονται οι εθνικές αποφάσεις, θα εξασφαλίζεται η εσωτερική και εξωτερική μας ασφάλεια και η μεταρρύθμιση σε επαγγελματική και εθνική βάση των δυνάμεων ασφαλείας, για τη δημιουργία νέας κυβέρνησης και προκήρυξη νέων εκλογών. Ζητήσαμε από ορισμένες αραβικές χώρες να λειτουργήσουν ως εταίρος μάλλον, παρά ως μεσολαβητής σε αυτόν τον διάλογο.

Ερώτ. Ακούσαμε την ομιλία του βασιληά Αμπντάλα. Βλέπετε στορφή στη στάση των αραβικών κυβερνήσεων που αρχικά δεν έμοιαζαν να σας συμπαθούν πολύ.
Απάντ. Είναι η αρχή μιας στροφής. Ο βασιληάς Αμπντάλα προσπαθεί μια αραβική συμφιλίωση. ‘Εκανε βήματα προς τη Συρία και το Κατάρ. Ο λόγος του μπορεί ναναι μια καλή βάση για να βοηθηθεί η παλαιστινιακή συμφιλίωση. Περισσότεροι από εκατό Σαουδάραβες πνευματικοί άνθρωποι και δημόσιοι παράγοντες από τη σιιτική κοινότητα κάλεσαν τον Αμπντάλα να καλέσει όλες τις παλαιστινιακές τάσεις για τη συμφιλίωση.

Ερώτ. Ορισμένοι ‘Αραβες σας επέκριναν πάντως γιατί διακόψατε την εκεχειρία προκαλώντας την επιδρομή. Θεωρείτε εκ των υστέρων δικαιολογημένη την απόφασή σας;
Απάντ. Κατ’ αρχήν δεν υπήρχε εκεχειρία. Συμφωνήσαμε στις 19 Ιουνίου για εξάμηνη εκεχειρία. Αρχές Δεκεμβρίου μιλήσαμε στους μεσολαβητές Αιγυπτίους. Οι Ισραηλινοί παραβίασαν 80 φορές την εκεχειρία, εισέδυσαν στρατιωτικά 53 φορές στη λωρίδα, σκότωσαν 28 αμάχους και 19 ψαράδες, άνοιξαν τα σημεία διέλευσης μόνο το 40% του χρόνου και φέραμε μόνο το 5% των αγαθών που χρειαζόμαστε. Είπαμε στους Αιγύπτιους ότι θέλουμε πραγματικές εγγυήσεις ότι οι Ισραηλινοί θα τηρήσουν την εκεχειρία. Οι Ισραηλινοί απήντησαν ότι δεν θέλουν να παρατείνουν την εκεχειρία. Καταλάβαμε ότι ετοίμαζαν μεγάλη επιχείρηση κατά της Γάζας. ‘Ηδη στις 4 Νοεμβρίου σκότωσαν είκοσι παλαιστίνιους. ‘Οταν τελείωσε η συμφωνημένη εκεχειρία επιχειρήσαμε να ειδοποιήσουμε τη διεθνή κοινότητα ότι το Ισραήλ ετοιμάζει μεγάλη επιχείρηση. Σας θυμίζω ότι σκότωσαν μόνο την πρώτη μέρα 250 Παλαιστίνιους, κυρίως αστυνομικούς.

Ερώτ. Σε αυτή την περιοχή του κόσμου συχνά αριστεροί, εθνικιστές και ισλαμιστές αλληλοσκοτώνονται. Πριν από δύόμισυ χρόνια όμως η Χεζμπολά νίκησε, εκεί που απέτυχαν μεγάλα αραβικά κράτη. Μερικοί λένε ότι ήταν η ενότητα του κοινωνικού, του εθνικού και του θρησκευτικού που της εξασφάλισε τη νίκη, μαζί και μια κουλτούρα ανοχής. Πιστεύετε ότι πρόκειται για εμπειρία γενικότερου ενδιαφέροντος;

Ερώτ. Περισσότερο από δέκα χρόνια προσπαθούμε με διάφορες άλλες αραβικές δυνάμεις, περιλαμβανομένης της Χεζμπολά, εθνικιστές, σοσιαλιστές να δημιουργήσουμε αυτό που είπατε, ένα Κονγκρέσσο που να ενώσει τις προσπάθειες όλων των δυνάμεων.
Απάντ. Δημιουργήσαμε σταδιακά μια καλή βάση κατανόησης. Πριν πέντε χρόνια καλέσαμε για μια ιστορική συμφιλίωση όλων των ρευμάτων που αντιστέκονται στον ιμπεριαλισμό και την κατοχή. ‘Εχουμε διαφορές αλλά και κάτι σημαντικό κοινό. Γιατί να μιλάμε μόνο για τις διαφορές, γιατί να μη μιλάμε για αυτά που μας συνδέουν; Δουλεύοντας μαζί στην κατεύθυνση αυτή, μπορούμε ίσως να λύσουμε και ορισμένες διαφορές και προβλήματα. Οι άνθρωποι είναι διαφορετικοί, ακόμα και σε μια οικογένεια. Γιατί να μη ζήσουμε μαζί, μοιραζόμενοι αυτά που πιστεύουμε, αφήνοντας στον εαυτό μας ένα χώρο για τις διαφορές, αντί να συγκρουόμεθα; Μεταξύ όσων αντιστάθηκαν στην ισραηλινή επίθεση κι όσων συμπαραστάθηκαν δεν ήταν μόνο ‘Αραβες ή Μουσουλμάνοι, ήταν κι άλλοι, ελεύθεροι άνθρωποι. Μπορεί κομμουνιστές, μπορεί σοσιαλιστές, μπορεί εθνικιστές, που πιστεύουν ότι υπερασπιζόμενοι τους Παλαιστίνιους, υποστηρίζουν μια δίκαιη υπόθεση. Δεν σημαίνει αυτό ότι υποστηρίζουν τις ιδέες της Χαμάς ή της Χεζμπολά. Ο εχθρός μας είναι η κατοχή. Καλούμε τους ‘Αραβες, γιατί είναι το έθνος μας, αλλά καλούμε και τους ελεύθερους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο να υποστηρίξουν την παλαιστινιακή υπόθεση.

Ερ. Υπάρχουν στην Ευρώπη και αλλού άνθρωποι και δυνάμεις που είναι εναντίον ενός μονοπολικού κόσμου, μιας παγκόσμιας αυτοκρατορίας της παγκοσμιοποίησης, που θάθελαν έναν διαφορετικό κόσμο. Αλλά δεν θέλουν βέβαια να πάρουν θέση σε μια σύγκρουση θρησκειών, πολιτισμών, όπως μας λένε πολλοί ότι παρακολουθούμε.
Απ. Για μας η θρησκεία είναι προσωπική επιλογή. Δεν μπορείς να εξαναγκάσεις ανθρώπους να πιστεύουν κι αν μπορείς δεν πρέπει να το κάνεις. ‘Ολοι οι άνθρωποι έχουν την ίδια καταγωγή, είναι ίσοι, πρέπει να σέβεσαι τις ιδέες τους και να συνεργάζεσαι μαζί τους. Η γενική αρχή είναι να ζεις εν ειρήνη, όχι σε πόλεμο. Αλλά αν σου επιτίθενται, πρέπει να αμύνεσαι. Οι Μουσουλμάνοι δεν διεξήγαγαν θρησκευτικούς πολέμους. Δεν θεωρούμε τους πολέμους του Μεσαίωνα σταυροφορίες, αλλά κατακτητικούς, ιμπεριαλιστικούς πολέμους, που χρησιμοποίησαν τη θρησκεία. Αυτούς που λέτε Σταυροφόρους τους λέμε στα αραβικά ξένους κατακτητές. Αυτοί σκότωσαν τους Χριστιανούς στην Ιερουσαλήμ, που επεβίωσαν αιώνες μεταξύ Μουσουλμάνων! Χριστιανοί πολέμησαν στον στρατό του Σαλαχεντίν που απελευθέρωσε την Ιερουσαλήμ. Σήμερα, όσοι θεωρούν το Ισραήλ εβραϊκό κράτος θέλουν έναν πόλεμο θρησκειών.

Ερ. Οι Εβραίοι πέρασαν τρομερή σφαγή στο παρελθόν, είναι φυσικό να έχει καταστραφεί η εμπιστοσύνη τους στους ανθρώπους, να φιοβούνται ότι θα καταστραφούν αν κάνουν συμβιβασμό. Ποιό είναι το μήνυμα της Χαμάς προς τον εβραϊκό λαό;
Απ. Δεν είμαστε εχθροί του εβραϊκού λαού, γιατί είναι Εβραίοι. Το Ισλάμ μας επιβάλλει να τους σεβόμαστε. Ζήσαν μεταξύ Μουσουλμάνων επί αιώνες, ποτέ δεν υπέστησαν σφαγή από μας. Βρήκαν καταφύγιο στους ‘Αραβες όταν τους έδιωξαν από την Ισπανία. Αν θέλουν σιγουριά για το μέλλον πρέπει να φτιάξουν φίλους όχι εχθρούς. Οι σφαγές που κάνουν φτιάχνουν εχθρούς. Τα παιδιά της πρώτης Ιντιφάντα είναι οι μαχητές που πολεμάνε στη Γάζα. Τι νομίζετε ότι θα κάνουν τα παιδιά πούδανε τη σφαγή της Γάζας; Νομίζουν ότι θα τους περάσουν για φίλους; Τι συμπεράσματα θα βγάλουν τα παιδιά στον αραβικό κόσμο και παντού βλέποντας τα παιδιά που σκοτώνονται; Δημιουργούν περισσότερους εχθρούς. Δεν θα μπορέσουν να είναι πάντα η υπερδύναμη της περιοχής. Η ισχύς δεν θα είναι για πάντα με το μέρος τους, οι καιροί αλλάζουν κι η δύναμη θα βρεθεί αλλού και κανείς δεν θα βρει λόγο να τους σώσει αν συνεχίσουν έτσι. Ο μόνος δρόμος που μπορεί να τους σώσει είναι όχι πια πόλεμος, αποχώρηση χωρίς όρους από τα παλαιστινιακά εδάφη και σαφή δείγματα διαθεσιμότητας να ζήσουν ειρηνικά με τους λαούς της περιοχής. Ο δικός μας αγώνας εναντίον της κατοχής και της αυτοκρατορίας είναι επίσης αγώνας για έναν καλύτερο, δικαιότερο κόσμο.

Δημοσιεύτηκε στον Κόσμο του Επενδυτή