Στην ανιούσα η παιδική φτώχεια

Μελέτη του ΚΕΠΕ αναδεικνύει την αποσύνδεση των επιδομάτων από τη μείωση της φτώχειας ● Προτείνει τα σχολικά γεύματα να επεκταθούν σε όλες τις βαθμίδες, για όλα τα παιδιά, και την ένταξη της Ενσυναίσθησης ως βασικού μαθήματος σε όλες τις τάξεις ● Στην Ελλάδα το 60,9% των παιδιών κατά το τρέχον σχολικό έτος αισθάνονται ότι το σχολείο δεν τους διδάσκει τις ανθρώπινες αξίες.

Της Χριστίνας Κοψίνη
14 Απριλίου 2024

Τα επιδόματα δεν έχτισαν ανάχωμα στην αύξηση της παιδικής φτώχειας και δεν κατορθώνουν να αντισταθμίσουν τις επιπτώσεις της ακρίβειας. Κι αυτή η εκτίμηση, που απορρέει από την ανάλυση του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) και φέρει τη σφραγίδα της ερευνήτριάς του, Ειρήνης Λεριού, συνοδεύει και την έκθεση που υποβάλλει η ελληνική κυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εγγύησης για το Παιδί.

Η έρευνα θέτει προς διερεύνηση ένα ερώτημα: Εν τέλει, τα επιδόματα συγκράτησαν τη μέχρι πρότινος σταθερή –μολονότι σε υψηλά επίπεδα– παιδική φτώχεια ή συνέβαλαν στη μείωσή της;

Aναζητώντας την επιστημονική απάντηση, η ερευνήτρια αξιοποίησε έναν σύνθετο και σχετικά καινούργιο δείκτη για τη μέτρηση αυτού που χαρακτηρίζεται «πολυδιάστατη φτώχεια». Ο νέος δείκτης ενσωματώνει περισσότερες λεπτομέρειες ως προς τις συνιστώσες της παιδικής φτώχειας και, συνεπώς, καταγράφει πιο πιστά την επίδραση των επιδοματικών πολιτικών σε αυτές, όπως, για παράδειγμα, στο ηλεκτρικό ρεύμα, στη στέγαση κ.λπ. Σύμφωνα με αυτόν, η ανάλυση του ΚΕΠΕ καταλήγει μεταξύ άλλων και στα εξής συμπεράσματα:

● Μπορεί τα επιδόματα να μείωσαν τον δείκτη της παιδικής φτώχειας για το σχολικό έτος 2022-2023, αλλά στην τρέχουσα περίοδο 2023-2024 η παιδική φτώχεια αυξήθηκε σε εθνικό επίπεδο ως αποτέλεσμα της ακρίβειας, της οποίας οι επιπτώσεις δεν αντιμετωπίζονται από τα επιδόματα. Ιδιαίτερα προβλήματα στην οικονομική ευημερία των παιδιών εντοπίζονται στις περιφέρειες της Δυτικής Μακεδονίας, της Θεσσαλίας και του Νότιου Αιγαίου, που επλήγησαν από τις φυσικές καταστροφές.

● Ακόμη και την περίοδο 2022-2023 καταγράφεται αύξηση της παιδικής φτώχειας υπό το πρίσμα της κατάλληλης, ποιοτικά και ποσοτικά, διατροφής. «Το απογοητευτικό αυτό εύρημα», επισημαίνει η μελέτη, «καταδεικνύει ότι τα επιδόματα δεν έχουν ουσιαστικές επιδράσεις στη συνιστώσα της διατροφής και άρα είναι απαραίτητα περισσότερα μέτρα. Ειδικότερα, προτείνεται τα σχολικά γεύματα να επεκταθούν σε όλες τις σχολικές βαθμίδες, σε όλες τις τάξεις, για όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως εισοδηματικών ή άλλων κριτηρίων και, απολύτως, κανένα παιδί να μη μένει εκτός αυτής της σημαντικής υποστήριξης».

● Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η διαπίστωση για το εάν και πώς επιδρούν οι επιδοματικές πολιτικές σε αυτό που αποκαλείται «ηθική εκπαίδευση» και μαζί με τους δείκτες «Σχόλη» και «Δωρεάν Υγεία» αποτελεί υποσύνολο της μη οικονομικής παιδικής φτώχειας. «Το σχολικό έτος 2022-2023 καταγράφεται το χειρότερο ποσοστό για την τελευταία πενταετία, αναφορικά με την ηθική εκπαίδευση. Αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι αυτή η ανησυχητική αύξηση συντελείται σε μια περίοδο κατά την οποία, από τη μία, η βία μεταξύ των ανηλίκων έχει οξυνθεί δραματικά και, από την άλλη, οι γυναικοκτονίες αυξάνονται με καλπάζοντες ρυθμούς. Κάποιος θα μπορούσε να αναμένει ότι το σχολείο θα είχε περισσότερο ευαίσθητα και γρήγορα αντανακλαστικά, προκειμένου να ανατραπούν από τα θεμέλιά τους αυτά τα κακώς κείμενα. Ομως αυτό όχι μόνο δεν ισχύει, αλλά επιπλέον οι μαθητές αισθάνονται, σύμφωνα με τα αποτελέσματά μας, ότι το σχολείο κάνει ακόμα μικρότερες προσπάθειες σε σχέση με πριν, αναφορικά με την καλλιέργεια της ηθικής τους παιδείας. Επομένως, μία πολιτική που προτείνεται είναι τα προγράμματα σπουδών να αναμορφωθούν σε όλες τις τάξεις για όλες τις σχολικές βαθμίδες, ούτως ώστε οι μαθητές να διδάσκονται περισσότερα για το πώς μπορούν να είναι ωραίοι, εσωτερικά, ως άνθρωποι. Για παράδειγμα, προτείνεται να ενταχθεί, ως βασικό μάθημα σε όλες τις τάξεις, η ενσυναίσθηση», επισημαίνεται στην ανάλυση του ΚΕΠΕ.

● Στην Ελλάδα, όλοι οι απλοί δείκτες της Διάστασης της Ηθικής Εκπαίδευσης της Μη Οικονομικής Φτώχειας αυξάνονται κατά το τρέχον σχολικό έτος (2023-2024). Πιο συγκεκριμένα, ένα στα τρία παιδιά (32,3%) αισθάνεται ότι το σχολείο δεν του διδάσκει πώς να είναι ωραίος εσωτερικά ως άνθρωπος, ποσοστό αυξημένο κατά 6,6% συγκριτικά με το αντίστοιχο ποσοστό (25,6%) του αμέσως προηγούμενου σχολικού έτους (2022-2023). Αίσθηση προκαλεί και το γεγονός ότι το 60,9% των παιδιών κατά το τρέχον σχολικό έτος (2023-2024) αισθάνονται ότι το σχολείο δεν τους διδάσκει τις ανθρώπινες αξίες.

● Επίσης, υψηλότερο ποσοστό παιδιών (34,3%), σε σχέση με το προηγούμενο σχολικό διάστημα 2022-2023 αισθάνονται ότι το σχολείο δεν τους καλλιεργεί «το να αγαπούν και να προστατεύουν όλους τους άλλους ανθρώπους ανεξάρτητα από την καταγωγή, την κουλτούρα, το φύλο τους και οποιαδήποτε άλλη διαφορετικότητά τους. Ποσοστό που έχει αυξηθεί κατά 7,9% συγκριτικά με το αντίστοιχο ποσοστό (26,3%) του αμέσως προηγούμενου σχολικού έτους».

Πηγή: www.efsyn.gr

Τα άρθρα που δημοσιεύουμε δεν απηχούν αναγκαστικά τις απόψεις μας και δεν δεσμεύουν παρά τους συγγραφείς τους. Η δημοσίευσή τους έχει να κάνει όχι με το αν συμφωνούμε με τις  θέσεις που υιοθετούν, αλλά με το αν τα κρίνουμε ενδιαφέροντα για τους αναγνώστες μας.