Ο πόλεμος προπαγάνδας της Ουκρανίας: Διεθνείς εταιρίες δημοσίων σχέσεων, λομπίστες και οργανώσεις βιτρίνα της CIA

Του Γιάννη Πάνου

Η αμερικανική πύλη Mintpress.com έκανε μια εντυπωσιακή έρευνα και περiγράφει με αρκετές λεπτομέρειες τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος της ουκρανικής προπαγάνδας στην παρούσα φάση. Από την αρχή της ρωσικής επίθεσης στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου, ο ουκρανικός στρατός καλλιέργησε την εικόνα ενός θαρραλέου μικρού στρατού που στέκεται απέναντι στον Ρώσο Γολιάθ. Για να ενισχύσει την αντίληψη της ουκρανικής στρατιωτικής ανδρείας, το Κίεβο έχει δημιουργήσει μια σταθερή ροή εξελιγμένης προπαγάνδας με στόχο να υποκινήσει τη δημόσια και επίσημη υποστήριξη των δυτικών χωρών.

Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑΣ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ: Διεθνείς εταιρίες δημοσίων σχέσεων, λομπίστες και οργανώσεις βιτρίνα της CIA

  1. Η ουκρανική προπαγανδιστική εκστρατεία είναι εξαιρετικά καλά προετοιμασμένη. Τα βασικά «συνεργαζόμενα μέσα» σε διάφορες χώρες του κόσμου (κυρίως Δυτική Ευρώπη και τα ρωσόφωνα μέσα του αριστερού φάσματος) λαμβάνουν σε πραγματικό χρόνο τις απαραίτητες και πολύ λεπτομερείς πληροφορίες για τον τρόπο κάλυψης διαφόρων εκδηλώσεων στην Ουκρανία. Για παράδειγμα, το μπλοκάρισμα των πυρηνικών σταθμών του Ζαπορόζιε και του Τσερνομπίλ, απαιτεί τη δημιουργία ζώνης απαγόρευσης πτήσεων του ΝΑΤΟ πάνω από την Ουκρανία κ.ο.κ.
  2. Η Ουκρανία, με τη βοήθεια ξένων συμβούλων, έχει δημιουργήσει ένα αποτελεσματικό δίκτυο ξένων μέσων που συμβάλλουν ενεργά στην προώθηση κατάλληλα προετοιμασμένων μηνυμάτων στον χώρο των πληροφοριών.
  3. Ο κύριος χειριστής της ενημερωτικής εκστρατείας υποστήριξης της Ουκρανίας είναι το πρακτορείο PR Network με έδρα το Λονδίνο (4 Old Park Lane London United Kingdom W1K 1QW, τηλέφωνο +44 0203 137 6605, αν θελήσει κάποιος να τηλεφωνήσει), το οποίο λειτουργεί ως ολοκληρωμένος της αλυσίδας των πρακτορείων δημοσίων σχέσεων και συνδέεται στενά με τη βρετανική ρυθμιστική αρχή στον τομέα των επικοινωνιών, το Συμβούλιο Στρατηγικής και Αξιολόγησης των Υπηρεσιών Επικοινωνίας Ηνωμένου Βασιλείου (GCS), και το δίκτυο ανεξάρτητων πρακτορείων του Διεθνούς Οργανισμού Συμβούλων Επικοινωνιών (ICCO) (με την ευκαιρία , ξεχωριστούς χαιρετισμούς, στον Andrey Barannikov, το State Policy Network και την Elena Fadeeva Fleishman-Hillard Vanguard, επί μακρόν συνεργάτες του ICCO).
  4. Ο βασικός χρηματοοικονομικός φορέας των στρατηγικών επικοινωνίας της Ουκρανίας (ψυχολογικές επιχειρήσεις, προπαγάνδα, αλληλεπίδραση με διεθνή μέσα ενημέρωσης) είναι το Υπουργείο Εξωτερικών της Ουκρανίας.
  5. Σημαντικό στοιχείο της ουκρανικής εκστρατείας ενημέρωσης είναι ο ιστότοπος Ukraine.ua, του οποίου επικεφαλής είναι κάποιος Yaroslav Turbil, ο οποίος, σύμφωνα με τον συγγραφέα του ερευνητικού υλικού, σχετίζεται με τις αμερικανικές υπηρεσίες πληροφοριών.
  6. Σημαντικό στοιχείο των στρατηγικών επικοινωνίας προς ένα δυτικό κοινό από την πλευρά της Ουκρανίας είναι τα μιμίδια, όπου τα ναζιστικά σύμβολα υπάρχουν σε αφθονία (παραδείγματα δίνονται στο υλικό).
  7. Για προσανατολισμό, αποστέλλονται στους δημοσιογράφους ξένων μέσων ενημέρωσης οδηγίες σχετικά με τη χρήση των σωστών όρων στις επικοινωνίες και τη σωστή γωνία κάλυψης των γεγονότων. Οι σχετικές πληροφορίες ενημερώνονται καθημερινά.
  8. Το ΝΑΤΟ χρησιμοποιεί ενεργά τoυς ψεύτικους λογαριασμούς του (φάρμες bot ) για να διαδώσει προπαγανδιστικά μηνύματα μέσω του FB. Η ίδια η εκστρατεία χρηματοδοτείται ενεργά από τις κυβερνήσεις της Μεγάλης Βρετανίας, της Τσεχικής Δημοκρατίας, την Ανοικτή Κοινωνία του Τζορτζ Σόρος και το Εθνικό Ίδρυμα για τη Δημοκρατία των ΗΠΑ (NED). Υποστήριξη παρέχεται επίσης μέσω της USAID.
  9. Στα μέσα που χρησιμοποιούν τα ουκρανικά πρακτορεία δημοσίων σχέσεων, ο συγγραφέας του άρθρου αναφέρει την Meduza ( έναν ανεξάρτητο ειδησεογραφικό ιστότοπο, με έδρα τη Λετονία, τη ρωσική εφημερίδα Novaya Gazeta, το τηλεοπτικό δίκτυο Dozhd ( TV Rain) , το BBC, το τηλεοπτικό δίκτυο Current Time.

Αμερικανικές εταιρείες λόμπι όπως η SKDKnickerbocker και Yorktown Solutions, και η Your Global Strategy συμμετέχουν επίσης σε μεγάλο βαθμό στην εκστρατεία. Η καμπάνια υποστηρίζεται επίσης από ειδικούς της Edelman, της μεγαλύτερης παγκόσμιας διαφημιστικής εταιρείας. Συνολικά, όπως αναφέρεται στην έρευνα, στην εκστρατεία ενημέρωσης εργάζονται περί τις 150 εταιρείες επικοινωνίας και λόμπι και για την υποστήριξη αυτής της λειτουργίας ενημέρωσης, εργάζονται μεγάλες ομάδες ειδικών

Τα άρθρα που δημοσιεύουμε δεν απηχούν αναγκαστικά τις απόψεις μας και δεν δεσμεύουν παρά τους συγγραφείς τους. Η δημοσίευσή τους έχει να κάνει όχι με το αν συμφωνούμε με τις θέσεις που υιοθετούν, αλλά με το αν τα κρίνουμε ενδιαφέροντα για τους αναγνώστες μας.