18 Μαρτίου 2022
Σειρά έκτακτων μέτρων, τα οποία μπορούν να μειώσουν άμεσα τη ζήτηση πετρελαίου κατά 2,7 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, για τους επόμενους τέσσερις μήνες, προτείνει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ), εκτιμώντας πως αν εφαρμοστούν, μπορούν να συμβάλουν στη μείωση του κινδύνου από μια κρίση εφοδιασμού.
Σε σημερινή του ανάλυση για την αποτροπή κλιμάκωσης της ενεργειακής κρίσης μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, ο ΙΕΑ αναφέρει μια δεκάδα πρακτικών ενεργειών που εστιάζουν στις μεταφορές – μετακινήσεις και τις οποίες οφείλουν να υιοθετήσουν οι κυβερνήσεις και οι πολίτες στις προηγμένες οικονομίες, για να επιτύχουν σημαντικές μειώσεις στη ζήτηση πετρελαίου μέσα σε λίγους μήνες και να περιορίσουν τον κίνδυνο μεγάλης κρίσης στην προσφορά.
Έτσι, θα μειωθούν σημαντικά οι πιθανές πιέσεις σε μια εποχή που μεγάλος όγκος ρωσικών προμηθειών ενδέχεται να μη φτάνει πλέον στην αγορά, σε μια περίοδο αιχμής της ζήτησης τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Τα μέτρα θα μπορούσαν να έχουν ακόμη μεγαλύτερο αποτέλεσμα εάν εγκριθούν εν μέρει ή πλήρως και από τις αναδυόμενες οικονομίες.
Παράλληλα, όπως αναφέρεται στην ανάλυση της ΙΕΑ, αυτές οι προσπάθειες θα μειώσουν τον αντίκτυπο των τιμών στο εισόδημα των καταναλωτών σε όλο τον κόσμο, θα μειώσουν την οικονομική ζημιά, θα συρρικνώσουν τα έσοδα της Ρωσίας από ορυκτά καύσιμα και θα βοηθήσουν στη μετακίνηση της ζήτησης πετρελαίου προς μια πιο βιώσιμη πορεία.
Ο δεκάλογος της ΙΕΑ
- Μείωση των ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους κατά τουλάχιστον 10 χιλιόμετρα την ώρα. Θα εξοικονομηθούν 290.000 βαρέλια ημερησίως από τα αυτοκίνητα και ακόμη 140.000 βαρέλια από τα φορτηγά.
- Εργασία από το σπίτι έως και 3 ημέρες την εβδομάδα όπου είναι δυνατόν. Μια ημέρα την εβδομάδα θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση 170.000 βαρελιών ενώ τρεις πάνω από 500.000 βαρέλια
- Απαγόρευση κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στις πόλεις τις Κυριακές. Αν εφαρμοστεί στις μεγάλες πόλεις κάθε Κυριακή θα εξοικονομηθούν περί τα 380.000 βαρέλια ημερησίως ενώ αν εφαρμόσει μια Κυριακή το μήνα 95.000 βαρέλια.
- Φθηνότερα μέσα μαζικής μεταφοράς και κίνητρα για μικροκινητικότητα, περπάτημα και χρήση ποδηλάτου. Θα εξοικονομηθούν 330.000 βαρέλια ημερησίως.
- Εναλλακτική πρόσβαση (μονά-ζυγά) των ιδιωτικών αυτοκινήτων στους δρόμους των μεγάλων πόλεων. Θα εξοικονομηθούν περί τα 210.000 βαρέλια ημερησίως.
- Ενίσχυση της κοινής χρήσης αυτοκινήτου και υιοθέτηση πρακτικών μείωσης της χρήσης καυσίμου. Μια αύξηση περίπου 50% στη μέση πληρότητα αυτοκινήτου σε κάθε ένα στα 10 ταξίδια στις ανεπτυγμένες οικονομίες και η υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών για τη μείωση της χρήσης καυσίμου αυτοκινήτου μπορεί να εξοικονομήσει περίπου 470 χιλιάδες βαρέλια ημερησίως βραχυπρόθεσμα.
- Προώθηση βέλτιστης οδήγησης σε φορτηγά και οχήματα διανομής αγαθών. Εξοικονομεί περίπου 320.000 βαρέλια ημερησίως βραχυπρόθεσμα.
- Ενίσχυση της χρήσης τρένων υψηλής ταχύτητας και νυχτερινών τρένων αντί για αεροπλάνα, όπου είναι δυνατόν. Εξοικονομούνται 40.000 βαρέλια ημερησίως.
- Αποφυγή επαγγελματικών ταξιδιών με αεροπλάνο όπου υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές. Εξοικονόμηση περίπου 260.000 βαρελιών ημερησίως.
- Ενίσχυση της υιοθέτησης ηλεκτρικών και πιο αποδοτικών οχημάτων Εξοικονόμηση περίπου 100.000 βαρελιών ημερησίως.
Πηγή: www.efsyn.gr
Τα άρθρα που δημοσιεύουμε δεν απηχούν αναγκαστικά τις απόψεις μας και δεν δεσμεύουν παρά τους συγγραφείς τους. Η δημοσίευσή τους έχει να κάνει όχι με το αν συμφωνούμε με τις θέσεις που υιοθετούν, αλλά με το αν τα κρίνουμε ενδιαφέροντα για τους αναγνώστες μας.