Ποιους τρόμαξε η εκτίναξη του νικελίου στα 100.000 δολάρια ο τόνος

Του Alan Ohnsman
10 Μαρτίου 2022

Εδώ και περισσότερο από έναν χρόνο οι αυτοκινητοβιομηχανίες παλεύουν να αντεπεξέλθουν στην έλλειψη τσιπ –μια κρίση που δεν δείχνει σημάδια αποκλιμάκωσης– και να συγκρατήσουν τα επίπεδα παραγωγής τους. Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η οποία εκτόξευσε σε πολυετή υψηλά τις τιμές πετρελαίου, ο κλάδος βρίσκει αντιμέτωπος με άλλο ένα εμπόδιο στην αύξηση παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων: το νικέλιο – ένα μέταλλο που εξορύσσεται κατά κόρον στη Ρωσία και χρησιμοποιείται στην κατασκευή προηγμένων μπαταριών.

Το Χρηματιστήριο Μετάλλων του Λονδίνου (LME) ανέστειλε τη διαπραγμάτευση του νικελίου την Τρίτη (σημ.: και παραμένει σε αναστολή), αφού η τιμή του εκτοξεύτηκε σε πρωτόγνωρα ιστορικά υψηλά, σκαρφαλώνοντας πάνω από τις 100.000 δολάρια ο τόνος. Όπως και στην περίπτωση του πετρελαίου, η εξέλιξη αυτή ήταν απότοκο των σκληρών κυρώσεων που επέβαλε ο διεθνής παράγοντας σε βάρος της Ρωσίας για να πείσει τον Βλαντίμιρ Πούτιν να επανεξετάσει και τερματίσει τις πολεμικές επιχειρήσεις που διεξάγει στο έδαφος της Ουκρανίας. Μέχρι στιγμής, δεν έχουν επιβληθεί κυρώσεις στο ρωσικό νικέλιο.

Η Ρωσία είναι η τρίτη παραγωγός-χώρα νικελίου στον κόσμο, πίσω από τις Ινδονησία και Φιλιππίνες, αφού το 2021 εξόρυξε 250.000 μετρικούς τόνους του υλικού, σύμφωνα με τα αμερικανικά κυβερνητικά στοιχεία. Το νικέλιο δεν χρησιμοποιείται μόνο στις μπαταρίες, αλλά και στο ανοξείδωτο ατσάλι. Οι διαταραχές στον εφοδιασμό σημαίνουν… “πονοκέφαλο” και υψηλότερο κόστος για τους κατασκευαστές. Η αύξηση της τιμής του υλικού θα μπορούσε να προσθέσει περίπου 1.000 δολάρια στην τιμή ενός μέσου ηλεκτρικού αυτοκινήτου, σύμφωνα με τον Dan Ives, αναλυτή μετοχών της Wedbush Securities.

“Η μεταβλητότητα είναι η μόνη σταθερά αυτήν τη στιγμή”, παρατηρεί ο Simon Moores, διευθύνων σύμβουλος της Benchmark Mineral Intelligence. “Εάν οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών δεν έχουν σταθερές, μακροπρόθεσμες συμφωνίες προμήθειας ή δεν έχουν δικά τους ορυχεία, τότε αναπόφευκτά θα υποστούν τις συνέπειες από την εκτίναξη των τιμών “στον Θεό””.

Ο πόλεμος του Πούτιν στέκεται ακόμη ένα εμπόδιο στο εγχείρημα που συντελείται σε ΗΠΑ, Ευρώπη και Ασία να απεξαρτηθούν οι οδηγοί από τη βενζίνη και το ντίζελ, και να στραφούν στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων που δεν εκπέμπουν καυσαέρια και ρύπους διοξειδίου του άνθρακα. Η μετάβαση αυτή πρόκειται να “ξεδιπλωθεί” μες την επόμενη δεκαετία, καθώς η γκάμα των μοντέλων διευρύνεται – ιδίως των πιο προσιτών αυτοκινήτων και φορτηγών με μπαταρία. Το φθηνότερο Tesla, μια βασική έκδοση του Model 3, κοστίζει σήμερα 46.440 δολάρια – περίπου 50.000 δολάρια μαζί με τους φόρους και άλλα τέλη. Ενώ ένα βασικό μοντέλο Nissan Leaf κοστίζει περίπου 30.000 δολάρια στις ΗΠΑ (χωρίς τους ομοσπονδιακούς φόρους), η τιμή των περισσότερων καινούργιων ηλεκτρικών οχημάτων ξεκινάει από τις 40.000 δολάρια. Την ίδια ώρα, πολυτελή αυτοκίνητα –όπως το κορυφαίο Lucid Air– κοστίζουν πάνω από 169.000 δολάρια. Βραχυπρόθεσμα, το υψηλότερο κόστος αγοράς θα εμποδίσει εκατομμύρια οδηγούς να εγκαταλείψουν τη βενζίνη.

Δεν είναι μόνο το νικέλιο, όμως. Και άλλα θεμελιώδη μέταλλα για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως το παλλάδιο –που χρησιμοποιείται στους καταλύτες–, το λίθιο και το κοβάλτιο –που επίσης χρησιμοποιούνται στις μπαταρίες– ακριβαίνουν. Επομένως, όσο και να βελτιώνεται η τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το ενδεχόμενο να μειωθεί η τιμή των μπαταριών τους απομακρύνεται.

Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές, οι οποίοι έχουν μεγαλύτερη εξάρτηση από το ρωσικό νικέλιο, θα υποστούν τις σοβαρότερες συνέπειες, εκτιμά ο Moores. “Ο αγωγός φυσικού αερίου Nord Stream 2 έχει καταδείξει την ενεργειακή εξάρτηση της Ευρώπης από τη Ρωσία”, σημειώνει ο ίδιος για να προσθέσει: “Η εφοδιαστική αλυσίδα του νικελίου, που ξεκινάει από τη Ρωσία με προορισμό τις Φινλανδία και Γερμανία για την παραγωγή των μπαταριών ιόντων λιθίου, είναι εξίσου προβληματική”.

“Η ειρωνεία της κατάστασης έγκειται στο ότι η Ευρώπη, θέλοντας να απεξαρτηθεί από το ρωσικό πετρέλαιο και ντίζελ, στρέφεται από τα οχήματα εσωτερικής καύσης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, για τα οποία και πάλι θα εξαρτάται από τη Ρωσία για την προμήθεια νικελίου”.

Το εύρος των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες –τσιπ, διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα, εκτίναξη κόστους πρώτων υλών– είναι πρωτοφανές στους πρόσφατους καιρούς, σύμφωνα με τον αναλυτή της Morgan Stanley, Adam Jonas. “Έχω δει πολλά στον κλάδο των αυτοκινητοβιομηχανιών τα τελευταία 25 –και πλέον– χρόνια. Τίποτα όμως σαν τη διάχυση των προβλημάτων και τη “θολό” μέλλον που βλέπουν οι επενδυτές σήμερα”.

Πηγή: www.capital.gr

Τα άρθρα που δημοσιεύουμε δεν απηχούν αναγκαστικά τις απόψεις μας και δεν δεσμεύουν παρά τους συγγραφείς τους. Η δημοσίευσή τους έχει να κάνει όχι με το αν συμφωνούμε με τις θέσεις που υιοθετούν, αλλά με το αν τα κρίνουμε ενδιαφέροντα για τους αναγνώστες μας.