Αττική Οδός: Οι εισπράξεις των 3 δισ. και οι «αποζημιώσεις» των 2.000€

Μια ματιά στα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας «εκχιονίζει» το οικονομικό τοπίο και λιώνει τον χιονάνθρωπο της πρωθυπουργικής πυγμής.

Της Ρούλας Μουτσέλου

Δύο χιλιάδες ευρώ «μετά από αίτημα Μητσοτάκη», θα δώσει η εταιρεία που διαχειρίζεται την Αττική Οδό σε όσους οδηγούς έμειναν για ώρες εγκλωβισμένοι και αβοήθητοι από χθες το μεσημέρι σε συνθήκες πολικού ψύχους.

Κι αν αναρωτιέστε αν «είναι πολλά τα λεφτά Άρη»… μια ματιά στα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας «εκχιονίζει» το οικονομικό τοπίο, και λιώνει τον χιονάνθρωπο της πρωθυπουργικής πυγμής και αποφασιστικότητας.

Σύμφωνα με στοιχεία της ιστοσελίδας bussinesdaily.gr, τα τελευταία 15 χρόνια, η εταιρεία που διαχειρίζεται τον μήκους 70 χιλιομέτρων οδικό άξονα, έχει εισπράξει από τα διόδια ποσό που αγγίζει τα 3 δισ. ευρώ, ενώ οι μέτοχοι της – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ (65,75%), όμιλος ΑΒΑΞ Α.Ε. (34,21%), EGIS PROJECTS – Γαλλία (0,04%)-  έχουν έως τώρα αποκομίσει καθαρά κέρδη 771,7 εκατ. ευρώ.

Πέραν αυτών των αποδόσεων, που μικρές δεν μπορεί να τις πει κανείς, αξίζει να θυμηθούμε ότι η αρχική επένδυση ύψους 1,25 δισ. ευρώ για την κατασκευή του έργου καλύφθηκε από την εταιρεία μόνο κατά 15% με ίδια κεφάλαια ενώ το υπόλοιπο χρηματοδοτήθηκε με δανεισμό και, βεβαίως – βεβαίως, κρατική συμμετοχή.

Αξίζει να σημειωθεί, επίσης ότι στην πραγματικότητα τα λεφτά είναι πολύ περισσότερα, καθώς  η αδελφή εταιρεία «Αττικές Διαδρομές», μια κατασκευαστική εταιρεία λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του οδικού άξονα, έχει πολλές φορές απασχολήσει στο παρελθόν την επικαιρότητα, καθώς έφτασε κάποιες φορές να πληρώνεται τη συντήρηση έως και 1 εκατ. ευρώ το χιλιόμετρο για τον οδικό άξονα των 70 χιλιομέτρων (κάντε πολλαπλασιασμούς).

Κι όλα αυτά γιατί η σύμβαση παραχώρησης άφησε αρκετές τρύπες και παραθυράκια, ώστε μέσω της συντήρησης κάποιοι να βγάζουν πολύ περισσότερα από τα, διόλου ευκαταφρόνητα, κέρματα που εισπράττονται στα διόδια. Βλέπετε ήταν η πρώτη σε μια σειρά συμβάσεων παραχώρησης μεγάλων τεχνικών έργων προς εκμετάλλευση και κανένας δεν σκέφτηκε να θέσει ανώτατο όριο ανά χιλιόμετρο. Ή μήπως σκέφτηκε να μην το θέσει;

Κι αν, τέλος αναρωτιέστε, πότε λήγει η σύμβαση παραχώρησης, αυτό θα γίνει τον Οκτώβριο του 2024, με τον διαγωνισμό για την επιλογή νέου παραχωρησιούχου για 25 ακόμα χρόνια (είμαι νια και θα γεράσω) να έχει ήδη ξεκινήσει από το ΤΑΙΠΕΔ (λέγε με «το αφεντικό τρελάθηκε και τα βγάζει όλα στο σφυρί») και τις ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ να προετοιμάζουν τους φακέλους συμμετοχής για να μην χάσουν την κότα που κάνει τα χρυσά αυγά.

Θα μπορούσε η σύμβαση να λήξει νωρίτερα; Ε, ναι, αφελείς δεν είμαστε ούτε εσείς, ούτε εγώ. Η σύμβαση παραχώρησης όριζε πως η εταιρεία θα έπρεπε να επιστρέψει τον οδικό άξονα στο κράτος αν η απόδοση του κεφαλαίου που είχε επενδυθεί ξεπερνούσε το 13,1%. Αλλά κάτι το κόστος λειτουργίας και συντήρησης (βλέπε πιο πάνω) κάτι οι λογιστικές εγγραφές κι άλλα γνωστά στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ, αυτό δεν συνέβη ποτέ.

Χιονόμπαλες στα μούτρα, λοιπόν, όσων ικανοποιημένοι δηλώνουν ότι το κράτος λειτουργεί και οι οδηγοί θα αποζημιωθούν άμεσα. Δύο χιλιάδες ευρώ επί τρεις χιλιάδες αυτοκίνητα. Τουτέστιν έξι εκατομμυριάκια, δεν είναι τίποτα μπροστά στα δυσθεώρητα κέρδη.

Κι αν η ελπίδα (η κανονική όχι η άλλη που τα αρνάκια παγώνει αυτές τις μέρες) επαφίεται στην επιτροπή διερεύνησης των όσων συνέβησαν στον δρόμο (που δεν και λεύκες) αυτό το διήμερο, έτσι για να πω κάτι (γιατί δεν χρειάζεστε και υποδείξεις το ξέρω) θυμηθείτε μόνο που κατέληξαν όλες οι διερευνητικές επιτροπές των τελευταίων χρόνων επί παντός θέματος (λέγε με σκάνδαλο Novartis) για παράδειγμα.

Πηγή: kosmodromio.gr

Τα άρθρα που δημοσιεύουμε δεν απηχούν αναγκαστικά τις απόψεις μας και δεν δεσμεύουν παρά τους συγγραφείς τους. Η δημοσίευσή τους έχει να κάνει όχι με το αν συμφωνούμε με τις θέσεις που υιοθετούν, αλλά με το αν τα κρίνουμε ενδιαφέροντα για τους αναγνώστες μας.