Την ίδια ώρα το Ισραήλ «αρπάζει» και το κέντρο εκπαίδευσης αεροπόρων στην Καλαμάτα έναντι 1,3 δισ. ευρώ – Η Ελλάδα μετατρέπεται σε οικονομική και στρατιωτική αποικία ξένων κέντρων
17 Φεβρουαρίου 2021
Υπεγράφη, σήμερα, μετά από πολυετείς ατελέσφορες διαδικασίες, η σύμβαση εκποίησης της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) στους ισραηλινούς μετόχους.
Υπενθυμίζεται ότι η ΕΛΒΟ, μια εταιρεία με μεγάλη ιστορία στον τομέα της κατασκευής οχημάτων, είχε τεθεί σε ειδική εκκαθάριση από το 2014.
Στο διάστημα που ακολούθησε, διενεργήθηκαν, χωρίς αποτέλεσμα, δύο δημόσιοι πλειοδοτικοί διαγωνισμοί, ένας τον Απρίλιο του 2017 και ένας τον Αύγουστο του 2017. Ενώ, τον Φεβρουάριο του 2019 διενεργήθηκε ακόμα ένας διαγωνισμός, με ελεύθερη διαπραγμάτευση, που όμως ούτε αυτός τελεσφόρησε.
Τον Μάρτιο του 2020, ο ειδικός εκκαθαριστής προχώρησε εκ νέου σε δημόσια πρόσκληση διεξαγωγής του διαγωνισμού εκποίησης βασικών περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας, με ελεύθερη διαπραγμάτευση.
Ως όρος του διαγωνισμού, λόγω και του τομέα δραστηριοποίησης της εταιρείας, επιφυλάχθηκε στο Δημόσιο το δικαίωμα να μετέχει ως κομπάρσος στη νέα εταιρεία κατά ποσοστό 21%.
Ξεπούλημα για την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ), καθώς υπογράφτηκε στη Θεσσαλονίκη η μεταβίβαση της επιχείρησης στους Ισραηλινούς των PLASAN – SK Group. Δηλαδή στην Κοινοπραξία που τον περασμένο Ιούλιο κατέθεσε τη μοναδική (!) δεσμευτική προσφορά για την απόκτηση της βορειοελλαδίτικης επιχείρησης, η οποία είχε εγκαταλειφθεί απο το δημόσιο και παραδλώθη για ένα κομμάτι ψωμί σε ισραηλινά χέρια ενώ είχε τεράστιες δυνατότητες ανασυγκρότησης και ανάπτυξης. Το συνολικό τίμημα ανέρχεται στα ψίχουλα των 3 εκατ. ευρώ, η εξόφληση θα γίνει σε τρεις δόσεις, ενώ ήδη έχει καταβληθεί η πρώτη.
Μέσω της ΕΛΒΟ, η Κοινοπραξία, στην οποία εκτός από τους Ισραηλινούς των PLASAN – SK Group συμμετέχει και ο Έλληνας επιχειρηματίας Αριστείδης – Ανάργυρος Γλύνης ενώ το Ελληνικό Δημόσιο έχει option να συμμετάσχει με ποσοστό έως 21%, αποκτά ευρωπαϊκό “διαβατήριο”.
Στο επιχειρησιακό σκέλος, σύμφωνα με το business plan των Ισραηλινών, η νέα ΕΛΒΟ συνδέει την επόμενη ημέρα της με τρία ώριμα προγράμματα του Ελληνικού Δημοσίου που σκοπεύει να “κτυπήσει” και με αντίστοιχα έργα σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική. Μόνο από τα έργα στην Ελλάδα θα μπορούσαν να εισρεύσουν στα ταμεία της πάνω από 4,5 δισ. ευρώ τα επόμενα 10 χρόνια!
Το πρώτο πρόγραμμα αφορά στην παραγωγή 1.000 λεωφορείων (συμπεριλαμβανομένων ηλεκτρικών λεωφορείων) για τις αστικές συγκοινωνίες σε Αθήνα (650-750 λεωφορεία) και Θεσσαλονίκη (250-350 λεωφορεία). Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει προϋπολογισμό 500 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΙΒ).
Το δεύτερο αφορά τον σχεδιασμό και την παραγωγή 10.000 νέων στρατιωτικών οχημάτων 4×4 και 6×6 (θωρακισμένα και μη), βάρους 5 τόνων για τις ανάγκες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το πρόγραμμα αναμένεται να έχει συνολικό προϋπολογισμό 4-5 δισ. ευρώ, θα διαρκέσει 10 έτη και εκτιμάται πως θα ξεκινήσει εντός των επόμενων 5 ετών.
Το τρίτο σχετίζεται με την επισκευή και αναβάθμιση 1.200 θωρακισμένων οχημάτων Μ1117 που παραχωρήθηκαν από τις ΗΠΑ στον Ελληνικό Στρατό.
Επιπλέον η νέα ΕΛΒΟ στοχεύει σε αντίστοιχα προγράμματα σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Βόρειο Αφρική που θα εκκινήσουν εντός της επόμενης πενταετίας, χάρις στο ότι η εταιρεια εχει έδρα την Ελλάδα, μέσω της οποίας θα εξασφαλίσει παραγγελίες, τις οποίες ήταν αδυνατόν να λάβει η εταρεία του Ισραήλ. Όπως είναι η παραγωγή 1.400 ελαφρά θωρακισμένων οχημάτων 4×4 για τις ανάγκες του Ρουμανικού Υπουργείου Άμυνας προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ και η παραγωγή 1.000 ελαφρά θωρακισμένων οχημάτων 4×4 για τις ανάγκες του Ιρακινού Υπουργείου Άμυνας προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ.
Για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του εργοστασίου της ΕΛΒΟ στη Σίνδο, η Κοινοπραξία έχει δεσμευθεί να επενδύσει το ασήμαντο ποσό των 28 εκατ. ευρώ, ενώ εκτιμά πως στο πέμπτο έτος λειτουργίας η εταιρεία θα απασχολεί σχεδόν 600 άτομα.
Σε ότι αφορά την πορεία των οικονομικών μεγεθών της νέας ΕΛΒΟ, το βασικό σενάριο της Κοινοπραξίας προβλέπει πωλήσεις από το δεύτερο έτος υλοποίησης του business plan και κέρδη από το τρίτο.
Το δεύτερο έτος εκτιμάται ότι ο κύκλος εργασιών της θα αγγίξει τα 17,111 εκατ. ευρώ για να φθάσει στα 192,079 εκατ. ευρώ το πέμπτο έτος και από ζημιές 2,4 εκατ. ευρώ το πρώτο έτος υλοποίησης του business plan εκτιμάται ότι το πέμπτο έτος θα εμφανίσει κέρδη προ φόρων 40,226 εκατ. ευρώ“.
Όλα αυτά κατά την Ισραηλινή εταιρεία η οποία ειναι βέβαιον ότι θα αποκομήσει ληστρικά κέρδη και μεγάλες εμπορικές δυνατότητες και προοπτικές.
Βασική πηγή: www.capital.gr / iskra.gr