Λεηλασιών συνέχεια εν μέσω κορονοϊού. Τα λιμάνια τώρα

Εν μέσω επιδημίας κορωνοϊού, προχωρά η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού Ηρακλείου

Της Βάσως Βεγιάζη
9 Απριλίου 2020

Τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Ηγουμενίτσας, του Ηρακλείου και του Βόλου αποτελούν το «πρώτο κύμα» των περιφερειακών λιμένων που βαίνουν προς αξιοποίηση.

Το ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε διαγωνισμό για την επιλογή οικονομικού συμβούλου, ο οποίος θα βοηθήσει το Ταμείο στην προκήρυξη διαγωνισμών για την αξιοποίηση των ανωτέρω λιμένων, με τη μέθοδο της πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού μετοχών για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Δηλαδή, η μέθοδος που θα ακολουθηθεί θα είναι αντίστοιχη με τις ιδιωτικοποιήσεις των ΟΛΠ και ΟΛΘ.

Τα πλεονεκτήματα των τεσσάρων λιμένων

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει κερδίσει το ενδιαφέρον αμερικανικών κεφαλαίων, αφού η ευρύτερη περιοχή, εκτός από οικονομική, έχει και γεωστρατηγική σημασία.

Το λιμάνι συνδέεται άμεσα με την Εγνατία Οδό και τον σιδηροδρομικό άξονα προς τη Θεσσαλονίκη, αλλά και τα τουρκικά και βουλγαρικά σύνορα, ενώ γειτνιάζει με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP) και την όδευση του κάθετου συνδετήριου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB).

Παράλληλα, αποτελεί επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική, μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα (Gastrade). Επίσης, σχεδιάζεται να δημιουργηθεί Εμπορευματικό Κέντρο.

Για την Ηγουμενίτσα, φαίνεται ότι το ενδιαφέρον θα επικεντρωθεί στις δραστηριότητες RO – RO (μεταφοράς φορτηγών) και ξηρού φορτίου, με παράλληλη ανάπτυξη Εμπορευματικού Κέντρου.

Για το Ηράκλειο εκτιμάται ότι το ενδιαφέρον θα εστιαστεί στην ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα, ενώ για τον Βόλο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γενικό φορτίο και η σύνδεση με τον σιδηρόδρομο.

Σημειώνεται ότι για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, του Βόλου και της Καβάλας έχει ήδη εκφραστεί πρώιμο ενδιαφέρον από την κοινοπραξία της ελληνικής Goldair με την αμερικανική SSA Marine (έχει έδρα στο Σιάτλ της Ουάσιγκτον, είναι θυγατρική της Carrix και αποτελεί κυρίως εταιρεία διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων) και το – επίσης – αμερικανικό επενδυτικό σχήμα Black Summit Financial Group.

Αντιδρά ο ΣΥΡΙΖΑ

Την απόσυρση της πρόσληψης συμβούλου για τον οικονομικό έλεγχο των ιδιωτικοποιήσεων των 10 περιφερειακών λιμανιών ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ.

Σύμφωνα με το τμήμα Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ, στις 31 Μαρτίου αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ “Πρόσκληση Υποβολής Προσφοράς” για πρόσληψη συμβούλου σύνταξης έκθεσης οικονομικού ελέγχου σε σχέση με το έργο αξιοποίηση των 10 λιμανιών.

Το έργο επικεντρώνεται στα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Ηγουμενίτσας, του Ηρακλείου και του Βόλου.  Η μεθοδολογία είναι η πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών.

Όπως υποστηρίζει το τμήμα Ναυτιλίας, «πέραν από το γεγονός ότι η επιλογή της ιδιωτικοποίησης των Οργανισμών Λιμένα είναι πλήρως αντίθετη με την Ευρωπαϊκή και διεθνή πραγματικότητα και τα επιστημονικά δεδομένα, εντύπωση προκαλεί η επιμονή τόσο του ΤΑΙΠΕΔ όσο και της κυβέρνησης στην επιλογή της ιδιωτικοποίησης σε περίοδο πανδημίας με παγκόσμια ύφεση (στα όρια του κραχ του 1929) που παρασύρει τις αποτιμήσεις όλων των επιχειρήσεων.

Σε μια περίοδο μάλιστα,  που όλες οι προβλέψεις συγκλίνουν στη μείωση των επενδύσεων λόγω ακριβώς της τεράστιας ύφεσης.

Εκτός εάν ήδη υπάρχει συμφωνία με τους υποψήφιους επενδυτές, όπως αναφέρουν συγκεκριμένα δημοσιεύματα.

Ιδιαίτερα τα ελληνικά λιμάνια αντιμετωπίζουν ήδη προβλήματα με τη μεγάλη μείωση της ακτοπλοϊκής δραστηριότητας και της κρουαζιέρας ενώ πτώση παρουσιάζουν και τα στοιχεία για τη διακίνηση προϊόντων όπως επίσης και τα έσοδα από τις μη λιμενικές δραστηριότητες (χώροι στάθμευσης, ενοικίαση επαγγελματικών χώρων κλπ). Σε ποια στοιχεία θα βασιστεί η αποτίμηση των Οργανισμών Λιμένων;

Εντύπωση επίσης προκαλεί το μικρό χρονικό περιθώριο που δίνεται για την υποβολή προσφορών. Συγκεκριμένα, στην πρόσκληση δίνεται περιθώριο υποβολής των προσφορών μέχρι τις 14.04, δηλαδή μόλις 10 εργάσιμες ημέρες για την προετοιμασία των φακέλων, όταν είναι γνωστό ότι οι συγκεκριμένες εταιρίες λειτουργούν με τηλεργασία που πρακτικά δυσκολεύει την προετοιμασία των προσφορών. Εκτός εάν η πρόσκληση έχει τυπικό χαρακτήρα…

Την περίοδο που πολλές ισχυρές χώρες της ΕΕ έχουν ευθέως διακοινώσει, ότι θα προστατεύσουν κρατικές ή ιδιωτικές επιχειρήσεις σε στρατηγικούς τομείς, η επιλογή της ιδιωτικοποίησης των Οργανισμών Λιμένων στο μέσον μίας κρίσης που εκτιμάται ότι θα είναι ανάλογη αυτής του 1929 αποδεικνύει όχι μόνο τις ιδεοληψίες της κυβέρνησης αλλά και ότι εξυπηρετεί με το αζημίωτο συγκεκριμένα συμφέροντα.

Καλούμε την κυβέρνηση και τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ να αποσύρουν άμεσα την πρόσκληση για την πρόσληψη συμβούλων σύνταξης έκθεσης οικονομικού ελέγχου και γενικότερα να σταματήσει κάθε προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των 10 λιμανιών της χώρας.

Τα περιφερειακά λιμάνια, όχι μόνο δεν είναι προβληματικά, αλλά εμφανίζουν και σημαντική κερδοφορία.

Την προηγούμενη πενταετία με χρηστή διαχείριση και παρά τις διαρκείς τρικλοποδιές του ΤΑΙΠΕΔ ανατάχθηκαν και συνέβαλλαν θετικά στην ανάπτυξη των περιφερειακών οικονομιών με τις οποίες είναι συνδεδεμένα. Η όποια προσπάθεια ιδιωτικοποίησης τους σε αυτή τη συγκυρία είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει στο ξεπούλημα τους».

Πηγή: agonaskritis.gr / metaforespress.gr