Τίποτα σε Έλληνες. Μέχρι το μεδούλι η λεηλασία…

0
295

Του Χάρη Φλουδόπουλου
30-Οκτ-2019

Μετά την ψήφιση τις προηγούμενες μέρες του αναπτυξιακού νόμου, θέμα ημερών θα πρέπει να θεωρείται η παρουσίαση του νέου νομοσχεδίου, το οποίο θα περιλαμβάνει ρυθμίσεις για δύο από τις τρεις ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις που έχει μπροστά του το υπουργείο Ενέργειας. Πρόκειται για τη διπλή ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, αλλά και τη μερική ιδιωτικοποίηση των δικτύων διανομής ηλεκτρισμού με την είσοδο στρατηγικού επενδυτή στη θυγατρική της ΔΕΗ, ΔΕΔΔΗΕ.

Στο νομοσχέδιο θα ρυθμίζονται αναγκαίες αλλαγές προκειμένου να προχωρήσουν οι συγκεκριμένες αποκρατικοποιήσεις, οι οποίες αναμένεται να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην ατζέντα του ΥΠΕΝ το 2020. Αντίθετα, στην περίπτωση των Ελληνικών Πετρελαίων, με τη σύμφωνη γνώμη τόσο του ιδιώτη μετόχου, δηλαδή της Paneuropean, όσο και της Κομισιόν, οι αποφάσεις μετατίθενται χρονικά για την επόμενη χρονιά, που σημαίνει ότι η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση δεν έχει ακόμη ωριμάσει.

ΔΕΠΑ

Για την περίπτωση της ΔΕΠΑ, το ζεστό ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί από επενδυτές οριστικοποιεί την απόφαση για πώληση ολόκληρης της συμμετοχής του Δημοσίου στην εταιρεία αερίου, η οποία ανέρχεται στο 65%. Η πρόταση αυτή θα αποτυπώνεται και στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου. Θα υπάρξουν δύο πωλήσεις, με τη δημιουργία δύο χωριστών θυγατρικών, κατά το πρότυπο που είχε προκρίνει και η προηγούμενη κυβέρνηση, δηλαδή της ΔΕΠΑ Εμπορίας, στην οποία θα περιληφθεί η συμμετοχή στην ΕΠΑ Αττικής αλλά και οι διεθνείς συμβάσεις με προμηθευτές, και της ΔΕΠΑ Υποδομών, στην οποία θα μπουν οι συμμετοχές στις εταιρείες διανομής σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Θεσσαλία και υπόλοιπη Ελλάδα, χωρίς τα διεθνή projects (IGB, IGI Poseidon, East Med), τα οποία θα παραμείνουν στον έλεγχο του Δημοσίου.

Με βάση τις προβλέψεις του Δημοσίου, οι επενδυτές που θα ενδιαφερθούν για την εμπορία δεν θα μπορούν, σύμφωνα με τις διατάξεις περί διαχωρισμού, να μπουν στα δίκτυα και το αντίστροφο.

Για την εμπορία έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και αναμένεται να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό η Mytilineos, η Motor Oil και ο όμιλος Κοπελούζου, χωρίς να αποκλείονται και διεθνείς εκπλήξεις, αφού η ελληνική αγορά αερίου αποκτά όλο και πιο δυναμικό ρόλο ως hub για την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Για τα δίκτυα, τα οποία έχουν ρυθμιζόμενο και διασφαλισμένο έσοδο, αλλά και σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο, πληροφορίες θέλουν να υπάρχει ιταλικό ενδιαφέρον από την “αδελφή” της Eni, που συμμετέχει στις εταιρείες εμπορίας και διανομής σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία, Italgas. Επίσης πληροφορίες θέλουν και τον όμιλο ΓΕΚ Τέρνα να εξετάζει ζεστά την είσοδο στο κομμάτι της διανομής αερίου.

Το ΥΠΕΝ, ειδικά για το κομμάτι των δικτύων, θα συνυπολογίσει στη συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση όχι μόνο το τίμημα, αλλά, επιπρόσθετα, το επιχειρησιακό σχέδιο του κάθε επενδυτή για την περαιτέρω διείσδυση του φυσικού αερίου σε νέες περιοχές. Σε κάθε περίπτωση, οι δύο διαγωνισμοί για δίκτυα και εμπορία αναμένεται να τρέξουν παράλληλα.

ΔΕΔΔΗΕ

Εκτός, όμως, από την πώληση της ΔΕΠΑ, στο νομοσχέδιο, που αναμένεται να ψηφιστεί μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου, θα υπάρχουν οι αναγκαίες ρυθμίσεις για να ανοίξει η αυλαία της πώλησης μεριδίου του ΔΕΔΔΗΕ σε στρατηγικό επενδυτή. Καθώς η συγκεκριμένη πώληση συνδέεται άμεσα με τη ΔΕΗ και την αγορά ηλεκτρισμού, την περασμένη εβδομάδα υπήρξε συμφωνία της Κομισιόν στο σχέδιο της κυβέρνησης για τον ΔΕΔΔΗΕ που θα αποτελέσει “κλειδί” για το περαιτέρω άνοιγμα της αγοράς και την είσοδο νέων παικτών. Το παζλ, που περιλαμβάνει, εκτός από τον ΔΕΔΔΗΕ, και την απολιγνιτοποίηση, δηλαδή το κλείσιμο όλων των μονάδων λιγνίτη της ΔΕΗ, έχει πάρει το πράσινο φως των Βρυξελλών. Όπως δήλωσε προ ημερών ο αρμόδιος υπουργός, Κ. Χατζηδάκης, η κυβέρνηση εκμεταλλεύεται το γεγονός ότι έχει πράσινη και φιλελεύθερη ως προς τη λειτουργία των αγορών ατζέντα.

Ως προς το νομοσχέδιο, αυτό αναμένεται να ανοίξει τον δρόμο για τη μεταβίβαση των παγίων της διανομής που σήμερα ανήκουν στη ΔΕΗ στη θυγατρική της, η οποία και στη συνέχεια θα κάνει τον διαγωνισμό για την παραχώρηση μεριδίων σε ενδιαφερόμενους.

Η πώληση, κατά πληροφορίες, δεν θα αφορά ποσοστό του ΔΕΔΔΗΕ, αλλά θα είναι γεωγραφική: δηλαδή η ΔΕΗ θα παραχωρήσει σε ενδιαφερόμενους επενδυτές μερίδιο των δικτύων διανομής σε συγκεκριμένες περιφέρειες. Το πιθανότερο σενάριο είναι η Αττική και τα νησιά να παραμείνουν στη ΔΕΗ και να μπουν ιδιώτες στρατηγικοί επενδυτές σε δύο ή τρεις γεωγραφικές περιφέρειες. Το σχήμα που θα δημιουργηθεί αναμένεται να αποτελέσει το όχημα για το περαιτέρω άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού όχι μόνο στα δίκτυα διανομής, αλλά και στην εμπορία, γι᾽αυτό και εκτιμάται ότι η πώληση μπορεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον όλων των ενεργών παικτών της αγοράς.

ΕΛΠΕ

Σε αντίθεση με τις περιπτώσεις της ΔΕΠΑ και του ΔΕΔΔΗΕ, τις οποίες η κυβέρνηση “τρέχει” με ταχείς ρυθμούς, για τα Ελληνικά Πετρέλαια ο διαγωνισμός πώλησης παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες. Ούτως ή άλλως η πώληση της συμμετοχής 35,5% που κατέχει το Δημόσιο δεν αποτελεί δομικό μέτρο για το άνοιγμα μιας αγοράς που ήδη είναι ανταγωνιστική, αλλά εισπρακτικό.

Επιπρόσθετα, κατά τις επαφές με τους “θεσμούς”, σταθμίστηκε το γεγονός ότι το γενικότερο κλίμα στην αγορά πετρελαίου, και ειδικά στην αγορά διύλισης, δεν είναι ευνοϊκό για μια τόσο μεγάλη συναλλαγή. Ακόμα ένας παράγοντας που συνηγορεί στην αναβολή των οριστικών αποφάσεων για την τύχη των Ελληνικών Πετρελαίων είναι το γεγονός ότι ακόμη δεν έχουν αποσαφηνιστεί πλήρως οι προθέσεις του έτερου βασικού μετόχου, της Paneuropean, που έχει το 45,5% του ομίλου. Υπό το πρίσμα αυτό, οι αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν εντός του 2020, με την ανοχή και των δανειστών.

Πηγή: https://www.capital.gr/oikonomia/3390705/pos-proxoroun-oi-idiotikopoiiseis-se-depa-elpe-deddie